نقد و بررسی Rigid Force Redux

توسط parsjoy در 17 آگوست 2020

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز که همیشه و همه جا هم یار و همدم ما  در وب سایت ParsJoy بوده‌اید . امیدواریم که تا به امروز نقدهای ما را دنبال کرده باشید و مطالب ما برای شما مفید واقع بوده باشه. نقدی که امروز برای شما آماده کرده ایم درباره یکی از بازی های آرکید می‌باشد. قطعاً می دانید که بازی های آرکید از ویژگی های بازی های قدیمی اما در قالب گرافیک و فضاسازی امروزی پیروی می‌کنند. در واقع از تکنولوژی های امروزی استفاده می شود تا یک تجدید خاطرات اساسی برای مخاطب به وجود آورد .

یکی از محبوب ترین سبک ها ، بازی های هواپیمایی قدیمی است که از معروف ترین آن ها می توان به بازی River Raid اشاره کرد که در سال ۱۹۸۲ بر روی کنسول Atari 2600 عرضه شد و توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. سیستم گیم پلی این بازی ها را با نام پیمایشی یا همان Scrolling می‌شناسیم.

در واقع چند روزی است که  من و یک سری از همکارانم در حال کار و تحقیق روی این گونه بازی ها هستیم تا اینکه به یکی از عناوین جذاب در این سبک برخورد کردیم و آن بازی Rigid Force Redux نام دارد. البته که این بازی از بهترین ها در این سبک است اما مسلماً بازی های بهتری نیز در این جا نمی توان پیدا کرد اما در بازی Rigid Force Redux ویژگی هایی به چشم می خورد که توجه من را جلب کرد و تصمیم به نقد و بررسی آن برای شما عزیزان گرفته ایم.

بازی Rigid Force Redux هم اکنون بر روی پلتفرم های Nintendo Switch , Microsoft Windows و Xbox One قابل دسترس می باشد که البته شاید دسترسی آن برای کاربران کمی محدود باشد چراکه از بسیاری از پلتفرم های امروزی پشتیبانی نمی کند که البته قطعاً این مورد را به عنوان یک نکته منفی در نظر خواهیم گرفت. تاریخ انتشار بازی عبارت است از ۳۱ آگوست سال ۲۰۱۸. این بازی توسط شرکت ناشر Headup Games و به کمک شرکت سازنده خود این بازی یعنی Com8com1 Software به بازار آمد.

ابتدا می‌خواهم در مورد گرافیک بازی توضیحاتی را بدهم. همانطور که گفته شد بازی در سال ۲۰۱۸ ساخته شده و به نسبت یک بازی جدید محسوب می شود که بازی سازان توانست تا حدود بسیار زیادی جزئیات بازی را به دقت و با کیفیت بالا طراحی و پیاده سازی کنند. بسیاری معتقدند که در این گونه بازی ها به دلیل اکشن بالا و حالت ماجراجویانه ای که دارد ،  جزئیات آنقدر ها هم مهم نیست. چرا که بیشتر توجه مخاطب به چالش‌ها و فرار از مهلکه و یا نابودی دشمنان سرسختی که  روبه‌رویش قرار گرفته‌اند جلب می شود و چون سبک این گونه بازی ها به صورت پیمایشی است ، بازی ساکن نیست و کرکتری که کنترل آن را در دست دارید دائماً در حال حرکت است و به سرعت موقعیت ها و تصاویر بازی را پیمایش و رد میکند. پس نتیجه می گیریم که توجه و یا دقت به جزئیات بازی کمی می تواند دشوار باشد چرا که به طور مثال بسیار کار سختی است که وقتی در حال کنترل یک جت با سرعت بالا هستید با دقت دور انداز ها نگاه کنید و بفهمید که در پشت زمینه این جت و یا منظره چه چیزی میگذرد.

این امر ممکن است درست باشد اما به هر حال دقت به جزئیات و پرداخت صحیح آنها یکی از ویژگی های مهم در بازی سازی نسل امروز می باشد. کماکان ما شاهد جزئیات فراوان هستیم و این موضوع خواهند در بازی Rigid Force Redux می‌تواند جلب توجه کند به خصوص در قسمت هایی که وارد مبارزات نهایی می‌شوید و باید یک سفینه بزرگ را از بین ببرید. در این موقعیت ها بازیکن زمان بیشتری را صرف می‌کند و در یک موقعیت مکانی و یا تصویری باقی می ماند تا بتواند دشمن خود را از پای در بیاورد و این امر فرصت بیشتری به بازیکنان می دهد تا به جزئیات دقت بیشتری داشته باشد.

تمرکز اصلی در ساخت این گونه بازی ها  مبارزات و جنگ هایی است که برای مخاطب طراحی شده است. در واقع بازی های آرکید و پیمایشی فاقد داستان آنچنانی می باشند. مثال های بسیاری در این سبک را می توان ذکر کرد که برای مثال بد نیست سری به بازی های Skyforce , Sine Mora  و یا AirAttack 2 بزنید. البته این ها تماماً به سال هایی بودند که از سال ۲۰۱۲ به بعد پا به عرصه گیمینگ گذاشته اند و به مراتب بازی های قدیمی تر جزئیات کمتر و نکات منفی بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. تمامی مثال هایی که در این سبک ها وجود دارد فاقد داستان آنچنانی می باشد و خوب مسلم است که در هنگام نقد باید این موضوع را نادیده بگیریم چرا که آنچه امروزه از این ژانر انتظار می‌رود اکشن بالا و با جزئیات می باشد که مخاطب خود را با چالش‌های فراوان مجذوب کند.

نکته جالب توجه دیگر در مورد این بازی ها موسیقی آنهاست که از قدیم تاثیر فراوانی روی مخاطب داشته است  البته بازی های قدیمی به دلیل گنجایش و ظرفیت کم کنسول ها دارای موسیقی آنچنان باکیفیتی نبوده اند. اما به مراتب موسیقی آنها جذاب بوده و مطابق با فضای بازی طراحی شده بود. حال امروزه که تعداد نرم افزارهای موسیقی و آهنگسازی به شدت زیاد شده است و قطعا استفاده از آنها بسیار به صرفه تر چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مالی می باشد ، بستر بسیار مناسبی فراهم شده است که بازی های آرکید از موسیقی های الکترونیکی بهره بیشتری ببرند. موسیقی هایی که تمام آنها را با نام Synth می‌شناسیم که البته بحث را تخصصی نمی‌کنیم و به جزئیات ویژگی ها این گونه موسیقی ها کاری نداریم و فقط در حدی که باید دانست این است که یک سبکی از موسیقی الکترونیک با انرژی بسیار بالا می باشد.

رنگ آمیزی و نورپردازی بازی  رشته های متفاوت است که در کنار طراحی گرافیک باید به آنها نیز پرداخت. رنگ آمیزی های بازی Rigid Force Redux بسیار با تنوع زیاد و خوش سلیقه کار شده است اما می‌توانم با صراحت بگویم چه بازی فاقد نورپردازی است. با تغییر موقعیت ها با کمی دقت متوجه میشوید که گاهاً سایه ها از بین می روند ایا در برخی از محیط ها اصلا سایه وجود ندارد. شاید پیش خود بگویید که چقدر جزئیات را باید در نظر گرفت و من به شما می گویم که جزئیات بسیار مهم است چرا که نقد ما یک نقد تخصصی است.

در کنار تمامی اینها گیم پلی بازی نیز نمره بالایی را به خود اختصاص می‌دهد البته که می توانست بهتر باشد  و جزئیات و امکانات بسیار زیادی را در اختیار مخاطب قرار دهد اما با این حال ویژگی های هر چند کمی که در اختیار داری با کیفیت بالا ارائه شده اند . همانند بسیاری از بازی های اکشن دیگر با جلو رفتن در بازی پیشرفت می کنید. سلاح های خود را ارتقا می دهید و مهارت‌های خود را گسترده تر می کنید. دشمنان تنوع بسیاری در ظاهر و نحوه مبارزه دارند و شما برای شکست دادن آنها شاید نیاز به چندین بار تمرین داشته باشید. البته این بازی یک بازی با درجه سختی بالا نیست و افرادی که تجربه این گونه بازی‌ها را دارند به مراتب راحت‌تر می‌توانند مراحل بازی را پشت سر بگذارند اما به طور کلی درجه سختی بازی را می‌توان مطلوب نامید.

نکات مثبت

گرافیک بالا
جزئیات کامل
رنگ آمیزی فوق العاده

نکات منفی

فاقد نور پردازی حرفه ای
امکانات گیم پلی کم

امتیاز
امتیاز
گرافیک
9.0
گیم پلی
6.0
موسیقی
6.0
جزئیات

یک بازی سرگرم کننده ویژگی های مثبت آن به مراتب بیشتر از ویژگی های منفی است و شما می توانید با تجربه آنها لحظات شاد و چالش برانگیز را پشت سر بگذارید.

7.0
امتیاز کل
شما به این نمره داده اید
همچنین در پارس جوی
 
نقد و بررسی بازی Blind Shot
10 آوریل 2024
توسط Pars Joy
نقد و بررسی
ادلمه مطلب
پست های جدید پارس جوی
6.3

نقد و بررسی بازی Blind Shot

6.5

نقد و بررسی بازی Warhammer 40,000: Dakka Squadron

8.9

نقد و بررسی بازی Flooded

7.8

نقد و بررسی بازی Golfinite

7.1

نقد و بررسی بازی The Smurfs: Colorful Stories

8.6

نقد و بررسی بازی The Pedestrian

7.3

نقد و بررسی بازی Dead Tomb

Pars Joy since 2014, All Rights Reserved