نقد و بررسی Cardaclysm: Shards of the Four

توسط parsjoy در 1 اکتبر 2021

سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت Parsjoy. با نقد و بررسی یک عنوان دیگر در سبک های ترکیبی نقش آفرینی و همچنین بازی های کارتی به نام Cardaclysm: Shards of the Four که در سال 2021 برای پلتفرم های Nintendo Switch , Xbox One و همچنین به صورت Early Access برای سیستم رایانه های شخصی بر روی پلتفرم استیم منتشر شده است در خدمت شما خواهیم بود.

در طول چند سال گذشته دیگر تعداد بازی هایی که در آن ها ترکیب چند سبک وجود نداشته و آن ها صرفا در یک سبک اصلی دسته بندی می شوند انگشت شمار شده اند، در واقع میتوان گفت هیچ سبکی به تنهایی و به خودی خود کامل نیست و این مساله دیگر یک امر واضح است، البته هنوز هم عناوین فوق العاده ای وجود دارند که از ترکیب چند سبک درست نشده باشند، اما در حالت کلی این ترکیب سبک های مختلف هستند که به عنوان مکمل برای سبک های دیگر عمل خواهند کرد، به یاد بازی های موفق مستقل و غیر مستقل بیافتید، بازی هایی نظیر God of War 4 و Dead Cells و Fortnite، با یک نگاه کلی این بازی ها صرفا یک دسته بندی سبک خواهند داشت، برای God of War این سبک نقش آفرینی خواهد بود و برای Dead Cells روگ لایک و Fortnite نیز شوتر سوم شخص، اما اگر دقیق تر نگاه کنیم 4 God of War اصلا یک بازی نقش آفرینی نیست، یک عنوان در سبک ماجراجویی میباشد که در آن المان های نقش آفرینی زیادی به کار گرفته شده است، Dead Cells مخلوطی است از سبک های پلتفرمر، نقش آفرینی، روگ لایک و مترویدوانیا و Fortnite هم که مشخصا یک شوتر ترکیبی با عناصر نقش آفرینی است.

با این اوصاف اما همیشه این ترکیب ها جواب نخواهد داد؛ حداقل برای عنوان مورد بررسی ما که اینطور بوده است، بهترین ترکیب و مکمل برای یک بازی کارتی مشخصا المان های نقش آفرینی خواهد بود و این یک امر ثابت شده است، اما توانایی قرار دادن المان های هر دو سبک و همچنین قدرت ساخت یک بازی میتواند مانع موفقیت در این راه شود، موانعی که بر سر راه Cardaclysm: Shards of the Four بسیار زیاد هستند و آن را از تبدیل شدن به یک بازی خوب باز داشته و در بهترین حالت به یک اثر متوسط تبدیل خواهند کرد.

در Cardaclysm: Shards of the Four شما در قالب یک جادوگر جوان قرار خواهید گرفت که مسئول آشفتگی دنیای خود شده است، شما به اشتباه دنیا را به سمت نابودی کشانده اید و موجودات اهریمنی را وارد دنیای خود کرده اید، البته همراه آن ها 4 سوار آخرالزمان نیز وارد دنیای ما شده اند تا بخاطر برهم زدن توازن دنیا ها شما را شکار کنند، در همین حین نیز شما قصد دارید تا به مقابله با موجودات اهریمنی پرداخته و آن ها را از دنیای خود بیرون کنید.

سندروم نبرد خیر و شر دیگر کلیشه ی اصلی داستان های سبک نقش آفرینی شده اند و متاسفانه این کلیشه ها به وسیله ی بازی های ترکیبی اینچنینی وارد سبک های دیگر نیز خواهند شد، داستان در ابتدا کمی تازه به نظر میرسد، اما در آخر هیچ روند تازه ای را به عناوین این سبک اضافه نخواهد کرد و صرفا همان روبرویی های خیر و شر خواهد بود، همچنین داستان پردازی روند چندان منسجمی را در پیش نداشته و بازی در بسیاری از نقاط پرداختن به آن را فراموش خواهد کرد.

جلوه های تصویری بازی، برای یک عنوان کارتی بد نیستند، طراحی های سطوح مختلف و همچنین موجودات درون بازی، کمی الگو برداری شده از سری بازی های Diablo خواهد بود، البته صرفا با تم های رنگی متفاوت تر، اما این امر به خودی خود بد نخواهد بود، جلوه های بصری بازی قدرت لازم را برای جذاب نشان دادن آن دارا خواهند بود، مناطق تا حدی با یکدیگر متفاوت بوده و بازی از این نظر احساس تکراری بودن را نخواهد داشت، اما چیزی که از همان ابتدا معلوم خواهد شد، کیفیت بسیار پایین انیمیشن های بازی میباشند، کیفیتی که به هیچ وجه در حد و اندازه های یک بازی نسل هشتمی خواهد بود، البته مشکلات دیگری نیز در بعد فنی بازی وجود خواهد داشت، به غیر از انیمیشن ها، بافت های بازی نیز چندان کیفیت بالایی نخواهند داشت و با کمی دقت بر روی جزییات در مناطق مختلف میتوان این عدم وجود کیفیت را به راحتی دید.

سیستم گیم پلی نیز همانطور که گفته شد، ترکیبی است از دو سبک بازی های کارتی و نقش آفرینی، شما به عنوان جادوگر در دنیای بازی قدم خواهید برداشت و هنگام وقوع نبرد میتوانید 4 کارت را از میان لیست کارت های خود انتخاب کرده و آن ها با جادو به زمین مبارزه احضار کنید، تا به اینجا همه چیز به نظر خوب پیش میرود، شما کنترل شخصیت اصلی خود را در دست داشته و مانند بازی های زمان حال با آن راه میروید و هنگام نبرد نیز المان های بازی ها کارتی وجود خواهند داشت، اما چیزی که از همه ناراحت کننده تر است، خطی بودن بیش از حد بازی و روند نقشه های آن است، بازی به نوعی اصلا روح نداشته و احساس زنده بودن نخواهد کرد، شما هیچ قابلیت برای اکتشاف مناطق نداشته و هیچ پاداشی در انتظارتان نیست، دشمنان به صورت خطی در سر راهتان وجود داشته و یک روند تکراری را طی خواهید کرد، تعامل با محیط و افراد مختلف حتی به شکل بد هم در بازی بسیار کم بوده و بهتر است بگوییم وجود ندارد، علاوه بر آن کیفیت نبرد های بازی چندان جالب نبوده و چنگی به دل نخواهد زد و با این اوصاف تجربه بازی بسیار تکراری کننده و سطحی خواهد بود.

نکات مثبت

جلوه های بصری خوب
تنوع بالا در مناطق مختلف

نکات منفی

داستان پردازی بد
انیمیشن های کار نشده
خطی بودن روند بازی و نقشه ها
عدم وجود تعامل در بازی

امتیاز
امتیاز
گرافیک
7.0
داستان
2.0
گیم پلی
3.0
موسیقی
5.0
جزئیات

Cardaclysm: Shards of the Four میتوانست یک عنوان خوب و حداقل قابل بازی باشد، عنوان که ترکیب خوبی از بازی های نقش آفرینی و کارتی میشد، اما بازی با مشکلاتی که در درون خود یکی پس از دیگری سر راه مخاطب سبز میکند، خود را کیلومتر ها از خوب بودن دور خواهد کرد و دیگر جای هیچ ارزشی برای تجربه باقی نخواهد گذاشت.

4.3
امتیاز کل
شما به این نمره داده اید
همچنین در پارس جوی
 
نقد و بررسی بازی Composer World
25 آوریل 2024
توسط Pars Joy
نقد و بررسی
ادلمه مطلب
پست های جدید پارس جوی
6.6

نقد و بررسی بازی Composer World

6.3

نقد و بررسی بازی Blind Shot

6.5

نقد و بررسی بازی Warhammer 40,000: Dakka Squadron

8.9

نقد و بررسی بازی Flooded

7.8

نقد و بررسی بازی Golfinite

7.1

نقد و بررسی بازی The Smurfs: Colorful Stories

8.6

نقد و بررسی بازی The Pedestrian

Pars Joy since 2014, All Rights Reserved