سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت Parsjoy. با نقد و بررسی یک بازی نقش آفرینی دیگر به نام Ravensword: Shadowlands که توسط استودیو بازی سازی Ratalaika Games که آن را ابتدا در سال 2012 برای سیستم عامل های موبایلی Android و iOS و در سال 2013 برای سیستم رایانه های شخصی منتشر و نسخه کنسولی آن نیز پس از 8 سال در سال 2021 برای پلتفرم های نسل هشتمی Nintendo Switch , Xbox One و Playstation 4 روانه بازار کرده است در خدمت شما خواهیم بود.
بازی هایی متعددی از سیستم عامل های موبایل و برعکس از کنسول ها و PC بر روی یکدیگر پورت شده اند، برخی از آن ها عناوین بسیار خوب و با کیفیتی و برخی از آن ها نیز جزو عناوین کم اهمیت دسته بندی خواهند شد، اما قضیه این بار کمی فرق دارد، بازی Ravensword: Shadowlands یک عنوان نقش آفرینی بسیار جذاب برای سیستم عامل های موبایلی بود، بازی بسیار تحت تاثیر عنوان Skyrim قرار دارد که حدودا 2 سال قبل از این عنوان روانه بازار شد، از سبک های گرافیکی گرفته تا دنیا ها و فضا سازی های آن، بازی المان های بسیار خوبی را به همراه داشته و حتی در حال حاظر و پس از گذشت 8 سال از انتشار آن برای سیستم عامل های موبایلی، هنوز هم جزو عناوین محبوب و قابل قبول در میان نقش آفرینی های موبایل نامبرده میشود.
اما آیا یک عنوان با کیفیت در سیستم عامل های موبایلی میتواند به همان اندازه هم در کسنول های نسل هشتمی موفق ظاهر شود؟ این جواب به چندین نکته مهم وابسته است. بازی در سالی منتشر شد که اصلا کنسول های نسل هشتمی هنوز به بازار عرضه نشده بودند، همچنین بازی 8 سال پس از انتشار و حدودا 7 سال پس از رونمایی از اولین کنسول های نسل هشتمی برای این کنسول ها منتشر شده است، معمولا روند ساخت بازی های مولتی پلتفرم به اینگونه است که آن ها المان هایشان را بر اساس پلتفرم های مختلف طراحی خواهند کرد، برای مثال اگر یک عنوان موبایلی در زمان ساخت هدفی برای انتشار عنوان خود برای کنسول ها را نیز داشته باشد حتی برای سال های آینده اش، المان های خود را به گونه ای طراحی میکند که در پورت شدن عنوان خود به این پلتفرم ها مشکلی پیش نیاید، یا در غیر این صورت برای انتشار عنوان خود بر روی این پلتفرم ها بیشتر المان های بازی را از ابتدا ساخته و صرفا آن را از روی عنوان موبایلی بازی بر روی پلتفرم های دیگر پورت نخواهد کرد.
این در حالی است که در زمان انتشار Ravensword: Shadowlands و به ویژه در زمان مراحل ساخت بازی هنوز کنسول های نسل هشتمی پا به عرصه نگذاشته بودند و به این دلیل بازی سازان نمیتوانند عنوان خود را که پایه ی موبایلی خواهد داشت برای کنسول های نسل جدید در همان زمان همگام کنند، اما در زمان انتشار بازی برای پلتفرم های نسل جدید سازندگان صرفا بازی را از روی عنوان موبایلی خودشان بر روی کنسول های مورد نظرشان پورت کرده اند.
اینگونه مشکلات درون بازی لذت تجربه ی یک عنوان جذاب را خواهد گرفت و حتی آن را به یک عنوان بسیار بد نیز میتواند تبدیل کند، عنوان Ravensword: Shadowlands نیز دقیقا از همین قسمت ضربه خواهد خورد، بازی از سیستم داستانی جذابی بهره مند خواهد بود، نبرد های میان الف های تاریک و ارتش پادشاهی انسان ها بسیار جذاب و روایت های سرگرم کننده ای را به همراه دارد، قسمت هایی مانند تنوع دشمنان و سلاح ها و جادو های درون بازی خوب هستند فقط و فقط به این دلیل که روند پورت شدن بازی بر روی این قسمت ها تاثیر نخواهد داشت.
اما در هسته ی اصلی گیم پلی مشکلات بسیار فراوان خواهند بود، باگ های درون بازی بی شمار هستند، از عدم بازگذاری یا بارگذاری طولانی مدت قسمت های مختلف نقشه تا گیر کردن های شخصیت بازی و یا موجودات، سیستم کنترل بازی به شدت بد خواهد بود از مشکلات رفلکس های ضربات گرفته تا حتی گیر کردن و اجرا نکردن آن ها، سیستم های درون مبارزه به شدت بد کار شده اند، سیستم های دفاع یا جای خالی بی ثمر خواهند بود و از دقت خوبی برخوردار نیستند، انیمیشن هایی که صرفا در سال 2012 برای یک نسخه موبایلی استفاده میشد، حالا کاملا بد و منسوخ شده هستند و علاوه بر این ها بخاطر پورت شدن از دارای ضعف اشکالاتی در اجرا خواهند بود، این دلایل باعث میشوند تا پتانسیل های مثبت بازی از بین برود و بهتر بود سازندگان کمی حوصله به خرج داده و عنوان خود را به جای پورت کردن، از ابتدا بر روی این پلتفرم ها باز سازی میکردند.
سیستم سلاح ها و جادو ها
داستان پردازی سرگرم کننده و جذاب
پورت شدن از روی نسخه موبایلی آن هم برای سال 2012
انیمیشن های منسوخ شده و پر اشکال
سیستم نبرد کاملا بد
کنترل های بسیار ضعیف و اشتباه