نقد و بررسی Man of Medan

توسط parsjoy در 8 سپتامبر 2019

بازی مهیج و جذاب Man of Medan در سبک بازی های ماجراجویی ترسناک قرار دارد. این بازی توسط شرکت Supermassive Games طراحی و توسط Bandai Namco Games نیز منتشر شده است. این بازی برای پلتفرم های PlayStation 4, Microsoft Windows, IBM PC compatible, Xbox One عرضه شده است. شما در ادامه نقد و بررسی بازی Man of Medan می توانید با تیم نقد و بررسی بازی های رایانه ای ParsJoy همراه باشید.

بازی The Dark Pictures: Man of Medan به طور کلی شبیه به عنوان Until Dawn طراحی شده است که روایت خود را در روشی نسبتا متفاوت و با اعمال برخی تغییرات ارائه می دهد. به‌گونه‌ای که در آن می‌توان عناصری را یافت که به شکلی واضح نسخه‌ی جایگزین‌شده‌ی ویژگی های مهم همان بازی هستند و به دلایل متفاوت تغییراتی را تجربه کرده‌اند. بیشترین تفاوت بازی Man of Medan نسبت به آن اثر در مدت‌زمان گیم پلی بازی است.

به طور کلی بازی Man of Medan را نمی توان یک اثر با گیم‌پلی چالش‌برانگیز و جذاب دانست. به طور کلی در گیم پلی بایز بازیکن باید اعمال خاصی نظیر کلیک کردن نقاط خاص، تعامل با آیتم های مختلف، مطالعه‌ی متون، تماشای کات‌سین‌ها، جابه‌جایی در محیط‌ها و انتخاب دیالوگ‌ها را انجام دهد. اما ترکیب تک‌تک این موارد با داستان ترسناک بازی و روایت مناسب اثر تجربه‌ای را ساخته‌اند که می تواند برای دوستداران این سبک بازی های بسیار جذاب و سرگرم کننده باشد به خصوص که در زمینه شخصیت پردازی و داستانی این بازی عملکرد خیلی عالی از خود نشان داده است.

در بازی Man of Medan روابط بین شخصیت‌ها کمی مصنوعی بنظر می رسد و به به طور کلی باورپذیر نیست. کاراکتر های بازی رفتارهای باورپذیر از خود نشان نمی‌دهند و همه چیز در این بازی به صورت از پیش تعیین شده طراحی شده است. دیالوگ‌ها شدیدا کنایه‌ای و پس از مدت کمی مسخره و تکراری بنظر می رسند. متاسفانه بازی Man Of Medan عنوانی بسیار کوتاه است و بازیکن می تواند آن را در زمان پنج ساعت به اتمام برساند. به طور کلی در گیم پلی و محیط بازی تعدادی تصاویر قدیمی و سرنخ بعنوان آِتم های قابل جمع آوری وجود دارد که با بدست آوردن آنها می توان اطلاعات بیشتری از محیط و داستان بازی دانست و از راز آن پرده برداری کرد.

به طور کلی بازی Man of Medan در زمینه طراحی گرافیک نیز مانند بازی Until Dawn عملکرده است. در این بازی اشکالات عجیبی در طراحی بصری آن به چشم می خورد برای مثال حالات عجیب صورت شخصیت‌ها و حرکات نامتناسب صورت های آنها در هنگام حرف زدن از جمله مشکلاتی هستند که در این بازی نیز به چشم می خورد. یکی دیگر از اشکالات طراحی بصری بازی تاریکی بیش از اندازه محیط‌ های آن است و میزان تاریکی تصاویر به طور کلی طبیعی نیست و حتی در بالاترین حالت تنظیم روشنایی تصویر در آن تفاوتی ایجاد نمی شود. طراحی بصری بازی Man of Medan به طور کلی پر جزئیات و با کیفیت هستند و از نظر گرافیکی کاملا در سطح بالایی قرار دارد.

یکی از ویژگی های مهم بازی Man of Medan داشتن حالت همکاری و یا Co-Op در هر دو حالت آفلاین و آنلاین است که بازیکنان می‌توانند با دوستان خود داستانجذاب بازی را دنبال کنند. در این حالت از بازی تصمیم گیری پیرامون هر کاراکتر به صورت جداگانه برعهده‌ی بازیکنی است که کنترل او را در دست دارد و نکته حائز اهمیت این است که تصمیم دوستانتان نیز در عواقب داستانی شما تاثیر می‌گذارد و سرنوشت شخصیت‌های بازی در گرو تصمیماتی است که بازیکنان می گیرند.

داستان جذاب بازی Man of Medan از طریق یک راوی در یک کتابخانه ای بزرگ روایت می‌شود که بنظر می رسد از تمامی شخصیت‌های بازی جذاب تر است. به طور کلی بازیکن در بین هر بخش از بازی باید به کتابخانه برگردد و با کتابدار هم صحبت شود و درباره تصمیمات و ادامه داستان بازی صحبت کند.

به طور کلی هسته اصلی گیم‌پلی بازی Man of Medan فاقد نوآوری و خلاقیت است اما سازندگان با استفاده از چند بخش متفاوت سعی داشته‌اند تا از نظر محتوایی آن را بهبود بخشند. برای مثال بخش Curator’s Cut دارای سکانس‌های متفاوتی از داستان بازی است که در اولین دور آن‌ها را نخواهید دید. یکی از دلایل ایجاد بخش Shared Story بنظر وجود روایت‌های موازی به واسطه این بخش است. به طوری که در این بخش دو بازیکن بخش متفاوتی از این روایت‌های موازی را بدست می‌گیرند و انتخاب‌های هر بازیکن می‌تواند بر سرنوشت دیگر بازیکن اثر بگذارد.

در بازی Shared Story بخش دیگری نیز به نام Movie Night وجود دارد که یک بخش چند نفره محلی است و در آن هر بازیکن بسته به تعداد بازیکنان موجود، کنترل یک یا دو شخصیت را می تواند در اختیار بگیرد و هر بار که نوبت به شخصیت هر بازیکن رسید، کنترل داستان بین بازیکنان جا به جا می‌شود. این بخش‌ها تا حد زیادی ارزش بخش مجدد بازی را بالا برده‌اند هرچند که جذاب نبودن داستان اصلی کمی انگیزه تجربه این بخش‌ها را کم می‌کند.

به طور کلی در بازی Man of Medan انیمیشن‌های به کار رفته در صورت‌های شخصیت‌ها عالی هستند و قاب‌بندی‌های بازی هم به اندازه‌ی کافی به صورت سینماتیک طراحی شده اند. تنها مشکل آنها این است که گاهی اوقات باعث می‌شوند که ایرادات سیستم کنترل شخصیت‌ها و برخی ضعف‌های سیستم فیزیک بیشتر قابل توجه باشد. اما خشوبختانه بازی در هنگام تجربه‌ی تک‌نفره و اجرای آن به‌صورت آفلاین یا آنلاین هیچگاه آزاردهنده بنظر نمی رسد و از لحاظ مکنیک فنی نمی توان مشکلی در آن پیدا کرد.

بازی Man of Medan از نظر طراحی موسیقی عملکرد خوبی از خود نشان داده است به طوری که صداگذاری‌های آن بسیار عالی انجام شده اند که دائما وقتی محیط‌ها ترس لازم را به وجودمان القا نمی‌کنند، باز هم در کشیدن‌مان به اعماق بازی موفق هستند. در گیم پلی و اتمسفر بازی Man of Medan شاهد شنیدن صداهای آزاردهنده‌ی محیطی و صداگذاری‌های قابل قبول انجام‌شده برای کاراکترها هستیم که مخاطب همواره هنگام بازی کردن خود را در حال مواجهه با اثری ببیند که انگار در آن محیط قرار دارد. این بازی جذاب و سرگرم کننده با وجود داشتن ویژگی هایی نظیر داستان و شخصیت پردازی عالی خود از اشکالات متعددی رنج می برد اما همچنان سرگرم کننده و عالی است و می تواند یکی از انتخاب های عالی برای طرفداران سبک بازی های ترسناک باشد.

نکات مثبت

گیم پلی سرگرم کننده
داستان عالی
شخصیت پردزای قوی
صداگذاری عالی

نکات منفی

موسیقی متن نه چندان خوب
باگ های متعدد در طراحی بصری
گیم پلی کوتاه

امتیاز
امتیاز
گرافیک
7.0
داستان
7.5
گیم پلی
7.5
موسیقی
7.5
جزئیات

بازی Man of Medan عنوانی با داستان بسیار جذاب است و از نظر شخصیت پردازی عملکرد خوبی از خود نشان داده است. این بازی در کنار ویژگی های عالی خود از ایرادات متعددی نیز رنج می برد که امیدواریم توسعه دهندگان آن ها را طی بروزرسانی هایی رفع کنند.

7.4
امتیاز کل
شما به این نمره داده اید
همچنین در پارس جوی
 
نقد و بررسی بازی Composer World
25 آوریل 2024
توسط Pars Joy
نقد و بررسی
ادلمه مطلب
پست های جدید پارس جوی
6.6

نقد و بررسی بازی Composer World

6.3

نقد و بررسی بازی Blind Shot

6.5

نقد و بررسی بازی Warhammer 40,000: Dakka Squadron

8.9

نقد و بررسی بازی Flooded

7.8

نقد و بررسی بازی Golfinite

7.1

نقد و بررسی بازی The Smurfs: Colorful Stories

8.6

نقد و بررسی بازی The Pedestrian

Pars Joy since 2014, All Rights Reserved