Tokyo Cooking یک بازی شبیه ساز آشپزی است که از پخت و پز غذاهای ژاپنی الهام گرفته شده است. این بازی توسط ناشر معروف RedDeer.Games توسعه یافته و به وسیله همین شرکت در 17 مه 2024 به طور انحصاری فقط برروی نینتندو سوئیچ منتشر شده است. در حال حاضر چند بازی شبیه به Tokyo Cooking در فروشگاه eshop وجود دارد، مانند Cooking Mama، Cooking Simulator که البته اینها برای کنسول های دیگر نیز در دسترس هستند، اما این بازی جدید فقط برای نینتندو سوییچ موجود است.
تاکنون عناوین شبیه ساز آشپزی متعددی را تجربه کرده ام که اکثرا عملکرد بسیار خوبی داشتند، اما نمی توانم Tokyo Cooking را جزو آنها در نظر بگیرم، زیرا نقص ها و ایرادات زیادی دارد که از تبدیل شدن آن به یک عنوان کامل جلوگیری می کنند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی در Pars Joy با ما همراه باشید.
به لحاظ کلی، Tokyo Cooking یک بازی تک نفره است که در آن غذاهای ژاپنی را برای مشتریان می پزید. این یک بازی اول شخص است که در آن شما در یک آشپزخانه کوچک بازی میکنید که شامل انباری است که در آن غذا میپزید. پیشفرض اصلی بازی تعامل با مشتریان، دریافت سفارشات آنها و انجام تعدادی کار است که به شما در تهیه غذای درخواستی کمک می کند.
همان طور که گفتم، این عنوان در سبک شبیه ساز آشپزی است، اما پس از پختن چند ماده غذایی، بازی می تواند کمی کسل کننده شود. به نظر می رسد که گیم پلی محدود است، بنابراین نمی توانید چندین چیز را به طور همزمان حمل کنید، بنابراین انجام چندین سفر در آشپزخانه کوچک خود برای چند مورد می تواند کمی خسته کننده باشد.
همین امر در مورد تعامل در آماده سازی مواد اولیه نیز صدق می کند. به نظر نمی رسد بین مواد غذایی تفاوت زیادی داشته باشد. من دوست دارم که وقتی بیشتر در بازی پیشرفت می کنید، قفل دستور العملهای جدیدتر را «باز کنید»، اما به نظر نمیرسد که «رقابت» زیادی در این بازی وجود داشته باشد. اکثر مشتریان عجله ای برای تهیه غذاهای درخواستی شان ندارند و بنابراین خیالتان از این بابت راحت است. حتی خرید مبلمان باعث افزایش رضایت مشتری نمی شود. هیچ چیز واقعاً کاری انجام نمی دهد به جز اینکه هنگام پختن، خرد کردن یا مخلوط کردن اقلام، دکمه های کنترل را در زمان مناسب فشار دهید.
چند چیز دیگر بود که در مورد این بازی خیلی دوست نداشتم. یکی از آنها این بود که هنگام شروع بازی و جستجوی مواد تشکیل دهنده، تلاش برای فهمیدن اینکه همه چیز کجاست کمی مشمئز کننده بود. وقتی به قسمتی رسیدم که برای ماهی تن ماهی نیاز به جلبک دریایی داشتم، همه جا را گشتم اما جلبک دریایی را پیدا نکردم. در ابتدا کمی مانع است، حتی با وجود برچسب زدن به همه چیز، اما زمانی که بیشتر بازی را انجام دهید، به چیدمان و اجزای مختلف آن عادت می کنید. همچنین من فکر میکنم که بازی به آموزش یا دستورالعملهای واضحتری نیاز دارد، زیرا جستجوی چیزها برای بازیکنان جدید ممکن است دشوار باشد و برخی ممکن است بازی را ترک کنند زیرا ممکن است صبور نباشند.
سبک هنری این بازی کاملاً رنگارنگ است و تقریباً ظاهری به سبک کمیک و مانگا دارد. مخصوصا انیمیشن جانبی سرآشپز وقتی می گوید; WOW یا NO کاملاً دراماتیک و رسا به نظر می رسد، گویی مستقیماً از یک مانگا بیرون آمده است. توجه به جزئیات بازی واقعاً خوب است، هیچ چیز خیلی ساده ای نیست، اما سعی می کند ساختار ساده خود را حفظ کند. با اینکه محیط رستوران خالی از جنب و جوش بوده و کمی خشک به نظر می رسد، اما تزیینات آن زیباست. در حین انجام این بازی از موسیقی در پس زمینه بسیار خوشم آمد که ترکیبی ملودیک از موسیقی دستگاهی ژاپنی با صداهای بسیار کوک شده دارد.
در پایان، با اینکه بازی Tokyo Cooking مشکلات متعددی دارد، ولی همچنان می توان روی آن به عنوان یک بازی شبیه ساز باجزئیات و تا حدودی سرگرم کننده، حساب کرد. من احساس میکنم که این بازی دارای تصاویر بصری خوبی است، اما گیمپلی آن کمی نامرتب است و اگر ارزش وقت بازیکنان را داشته باشد، باید اصلاح شود. امیدوارم توسعه دهندگان با انتشار بروزرسانی هایی، ایرادات آن را برطرف نمایند، زیرا این بازی واقعا پتانسیل خوبی دارد.
از سبک هنری زیبا و کاملاً رنگارنگ استفاده می کند
کلیات گیم پلی ساده ای دارد
موسیقی های ترکیبی بازی برای گوش دادن، لذت بخش هستند
گیم پلی بازی محدود است و پس از مدتی کسل کننده می شود
تفاوت زیادی در مواد غذایی اولیه وجود ندارد
پیشرفت خاصی در گیم پلی مشاهده نمی شود
در اغلب اوقات تلاش برای فهمیدن اینکه همه چیز کجا قرار دارد، آزاردهنده می شود
بازی به آموزش یا دستورالعملهای واضحتری نیاز دارد