زمانی که بازی Shadows of the Damned برای اولین بار در سال 2011 منتشر شد، با توجه به همکاری غول های صنعت بازی سازی یعنی دو مغز متفکر Suda 51 و Shinji Mikami روی این عنوان، انتظارات از این بازی بسیار زیاد بود. این دو فرد افسانه ای بازیساز ژاپنی با هم ترکیب شدند تا یک بازی کلاسیک خاص پسند را تولید کنند که هنوز هم از نظر زیباییشناسی، بینظیر بوده و با طنز فوقالعاده منحصربهفرد خود شناخته می شود.
من نسخه اصلی را به عنوان بخشی از یک سه گانه از دست رفته قبلی از عناوین ترسناک دوران 360/PS3 در کنار عناوینی همچون Lollipop Chainsaw و Splatterhouse می بینم، که هر سه آنها از ترکیب حماقت و خشونت فوق العاده لذت می برند. من به عنوان فردی که هرگز بازی اصلی Shadows of the Damned را تجربه نکرده بودم، انتظار داشتم دنیای جهنمی از غولهای عجیب و غریب و مناظر وحشتناک این نسخه جدید، مرا روی لبه صندلیام نگه دارد. با این حال، چیزی که واقعا دریافت کردم، ماجراجویی بیرحمانهای بود که شوخیهای کودکانه زیادی در آن یافت می شود، به همراه یک قهرمان مکزیکی خوشحرف به نام گارسیا و تمام کنایههایی که فقط شیداترین طرفداران میتوانند از آن استقبال کنند.
در مورد داستان این بازی می توان گفت Shadows of the Damned یک عنوان پرهیجان به سبک فیلم های B است که الهام زیادی از موارد ترسناک کم هزینه دارد و در عین حال برداشتی پیچیده از یک روایت دلهره آور را به تصویر می کشد. شما در نقش گارسیا هاتسپر بازی می کنید، یک شکارچی دیو بد دهن که سوء استفاده هایش توجه ارباب جهنم، فلمینگ را به خود جلب می کند. فلمینگ به عنوان انتقام برای شیاطین سلاخی شده به هاتسپر، دوستش، پائولا مرموز را می رباید و او را به دنیای اموات می کشاند. برای نجات او، گارسیا، جانسون خود را می گیرد (دیوی که به عنوان اسلحه و موتور گارسیا عمل می کند) و از پورتال در حال بسته شدن، به جهنم وارد می شود. آنچه در ادامه می آید یک تیراندازی سوم شخص با هیجان بالا با پیشرفت خطی و پازل های مبتنی بر نور است.
از نظر گرافیکی، Hella Remaster عمدتا تنها رزولوشن را تغییر میدهد، اما اگر تنظیمات را تا 4K بالا ببرید، جزئیات زیادی را میتوان آشکار کرد که واقعاً به برجسته شدن طراحی بصری متمایز کمک میکند. گرافیک بازی با خطوط پررنگ و محیطهای بینظیر حس کمیک مانند دارد، در حالی که روشنایی و تاریکی نقش بزرگی در مکانیک کلی گیمپلی ایفا میکنند. خوشبختانه صداپیشگی اصلی نیز همچنان حفظ شده است، زیرا اغلب بازیکنان به وضوح از ارائه برخی از کامل ترین دیالوگ هایی که خواهید شنید بسیار لذت می برند. از نظر موسیقی، حس رمزآلود و ترسناک موسیقی ماریاچی وجود دارد که به سبک مکزیکی Day of the Dead بیشتر میافزاید.
گیم پلی این بازی همانند نسخه اصل همچنان یک بازی تیراندازی سوم شخص با دوربین روی شانه است و این سبک از گیم پلی در نسخه ریمستر دست نخورده یا اصلاح نشده است. از یک طرف، این یک چیز خوب از نظر تاریخچه بازی است، اما پس از مدتی بازی کردن، قدیمی بودن آن را حس می کنید و مطمئناً مانند Resident Evil 4 Remake و تغییر آن به کنترل های مدرن سازگار نیست. گارسیا بخش قابل توجهی از صفحه نمایش را اشغال می کند و به طور نسبتاً ناخوشایندی کنترل می شود. بازی اغلب به واکنشهای سریع و جاخالی نیاز ندارد و این معمولاً یک مشکل جدی نیست، اما چند سکانس تعقیب و گریز وجود دارند که به همان اندازه که در سال 2011 آزاردهنده بودند، باقی مانده اند.
Gunplay تمرکز اصلی Shadows of the Damned: Hella Remastered است و اینجاست که بازی می درخشد. در ابتدا شکل یک تپانچه عالی را دریافت می کنید که آسیب قابل توجهی وارد می کند، اما همانطور که پیشرفت می کنید قفل اسلحه های مختلفی را باز می کنید و هر کدام را ارتقا می دهید. در ابتدای بازی، جانسون را میبینید که به موتوری تبدیل میشود که گارسیا به وسیله آن در بزرگراههای جهنم جابجا می شود، اما متأسفانه هرگز به عنوان مکانیک گیمپلی روی آن مانور داده نشده است. همچنین برخی از مکانیزم های گیمپلی بعداً با چندین سطح دوبعدی یک بازی shoot ’em up اضافه میشود که تا حدودی کمک میکند همه چیز را از بین ببرید.
در کنار مهمات مرگباری که جانسون شلیک می کند، می توانید تیرهای سبکی شلیک کنید که مناطق تاریک را روشن می کند، ابرهای مرگبار تاریکی شیطانی را از بین می برد و دشمنان را بیهوش می کند. این یک مکانیک تکرارشونده است که مقداری خوشایند از حل پازل را به بازی اسلحه اضافه می کند و لحظاتی واقعاً خوب طراحی شده را ارائه می کند. یکی از ویژگیهای برجسته، سطحی شبیه به مکعب روبیک است که در آن باید سکوها را مجدداً مرتب کنید تا خروجی را پیدا کنید – مرحله ای که به طرز عجیبی، مشابه آن را در بازی Silent Hill 2 Remake تداعی میکند.
به طور خلاصه، Shadows of the Damned: Hella Remastered یک نسخه عالی از بازی اصلی خود است که بهروزرسانیهای محدود اما خوشایند مانند افزایش وضوح، زمان بارگذاری سریعتر و حالت جدید Game+ را ارائه میدهد. جلوه های بصری منحصربهفرد و طنز فوقالعاده بازی نیز در این نسخه متمایز باقی مانده اند و اینجاست که جذابیت اصلی بازی نمایان می شود. حتی اگر خاطرات نوستالژیکی از نسخه اصلی ندارید، آماده شوید تا تعدادی شیاطین را سلاخ کنید.
یک بازی کلاسیک خاص پسند که اکنون در دسترس مخاطبان جدید است
مملو از شوخ طبعی و شخصیت های مختلف است
طراحی دشمنان به خوبی انجام شده است
طراحی اکثر سلاح های بازی واقعا جالب است
گان پلی و پازل های بازی هر دو عالی هستند
این نسخه ریمستر، ویژگی های جدید زیادی را اضافه نمی کند
کنترلها کمی ناخوشایند و قدیمی هستند
گیم پلی به طرز قابل توجهی حالت تاریخ مصرف گذشته دارد