طبق روال، هر ساله یک نسخه جدید از بازی های Fifa و Pes منتشر میشوند. البته به جر امسال که شرکت کونامی در یک اقدام جسورانه و تحسین شده بخاطر صداقت مدیران و خود شرکت به جای انتشار یک نسخه جدید که ناشی از کار با موتور بازی سازی Unity که قبل از این استفاده نمیشد برای کنسول های نسل بعد و همینطور مشکلات مالی و انسانی بوجود آمده بخاطر ویروس کرونا یک آپدیت فصلی را برای نسخه Pes 2020 با نام Pes 2021 منتشر کرد و قیمت بازی را در حدود نصف قیمت های قبلی یعنی 30 دلار کاهش داد. بازی از نظر تغییرات بیشتر محتوایی بوده و با تغییر لایسنس ها شروع و بروز شدن نقل و انتقالات و ترکیب تیم ها و کیت های بازی و همینطور تغییرات کوچکی در گیم پلی بازی یا بهبود هایی برای اشکالات نسخه قبل به اتمام خواهد رسید. اگر شما از قسمت آنلاین بازی یعنی بخش My Club استفاده میکنید یا اعصاب تغییر دادن ترکیب ها به صورت دستی و یا اصلا نسخه Pes 2020 را خریداری نکرده اید میتواند خرید نسخه 30 دلاری بازی برایتان به صرفه باشد و در غیر این صورت ضرورت خاصی برای خرید نسخه جدید وجود ندارد و شما با همان نسخه سال قبل نیز میتوانید به بازیکردن ادامه دهید.
طرفدار مسی هستید یا رونالدو؟ رئال مادرید یا بارسلونا؟ استقلال یا پرسپولیس؟ کمی گیمی تر سوال کنم. Call of Duty یا Battlefield؟ Forza یا Gran Turismo؟ Playstation یا Xbox؟ و در آخر Pes یا Fifa؟
مقایسه و طرفداری از گروهی خاص تقریبا قسمت جدا ناپذیر دنیای امروزی هست و با ورود رقابت بین باشگاه ها یا شرکت های بزرگ این طرفداری به سمت و سوی ویژه ای کشیده میشود. بازی Pes هم از این قضیه مثتثنی نیست و تقریبا به خاطر وجود دو هیولای بزرگ شبیه سازی فوتبال یعنی Fifa و Pes این مقایسه ها نیز به اوج خود خواهند رسید. ولی چیزی که مشخص نیست سود بردن این کمپانی ها از همین مقایسه و طرفداری هاست. من بخاطر نوشتن مقاله و متن های نقد و بررسی هر دو عنوان را تجربه کرده و متاسفانه نکاتی بسیار ناراحت کننده را از مقایسه طرفداری این دو بازی با یکدیگر دریافته ام. جایی که هر شرکت سود خاص خود را از این قضایا می برند و ضعف های خود را به بدترین شکل ممکن می پوشانند.
برای مثال شرکت کونامی هرگز توجه ویژه ای به قسمت آنلاین بازی Pes نداشته و آن را بدون اغراق میتوان نسخه کپی شده از قسمت Ultimate team بازی Fifa دانست. که اصلا از کیفیت بالایی برای بازی برخوردار نیست. وجود مکانیرم هایی دقیقا مشابه فیفا و فقط با تغییر نام آن و بی ثبات بودن قسمت آنلاین دلیل این بی کیفیتی هاست. جایی نو آوری شرکت کونامی تقریبا به صفر میرسد. اما اگر به قسمت مستر لیگ آن نگاهی بیاندازیم میبینیم که کونامی هر ساله تغییرات ویژه ای را در این قسمت انجام و در شبیه کردن آن به فضای واقعی و حس واقعی باشگاه داری بسیار تلاش میکند.
از طرفی Fifa هم نبود یک رغیب بزرگ در قسمت های آنلاین بازی را غنیمت دانسته و از آن بیشتر از حد تصور ما سو استفاده میکند. اگر طرفدار بازی های آنلاین باشی قسمت My Club بازی Pes به هیچ وجه شما را ارضا نکرده و به ناچار باید Ultimate Team روی بیاورید. قسمتی که واقعا روی آن صرف و هزینه زیادی انجام شده و به بهترین شکل ممکن شما را درگیر خود خواهد کرد ولی خب هر لذتی یک بهایی دارد. فیفا با سو استفاده از این مسئله قسمت Ultimate Team بازی را به منبعی برای درآمد بیکران خود و فروش واحد پولی که برای باز کردن پک هایی که درون آن بازیکنان مختلف وجود دارد بدل کرده و با فروش فیفا پوینت حتی درآمدی تقریبا و یا بیشتر از فروش خود بازی بدست می آورد و بازی شدیدا به سمت Pay to Win یا همان تاثیر داشتن پول واقعی و خرج کردن آن برای برنده شدن کشیده شده است. از طرفی دیگر قسمت های کریر و پلیر مود آن که شبیه به مستر لیگ Pes است دست نخورده باقی مانده و با تغییراتی بی تاثیر و صرفا با داشتن جنبه هایی ظاهری به شدت به شعور مخاطبانش توهین میکند.
بعضی اوقات میخواهم فریاد بزنم که این تعصبات بی جا را کنار بزارید. چون فقط باعث سو استفاده های دیگران و رسیدن به اهدافشان خواهد شد. من در فضای مجازی بحث هایی را بین کاربران این دو بازی دیده ام که فقط به ناراحتی بیشتر من از این قضیه تبدیل میشد. بحث هایی بی پایه و اساس که کور کورانه و بی منطق دیگری را نقد میکرد و پس از مدتی به میدان جنگ برای آن ها بدل میشد. در حالی که ما باید با در کنار هم بودن و حمایت از یک دیگر باعث پیشرفت عنوان های محبوب خود شویم دلیلی برای سو استفاده آن ها شدیم. جدا از طرفدار عنوانی خاص بودن، دوستان، همه ی ما گیمر هستیم و باید تحت هر شرایط از هم و حتی عناوین محبوب هم محافظت کنیم.
بخاطر طولانی شدن متن بالا از همه شما عذر میخوام ولی واقعا این حرفی بود که باید بالاتر از نقد و بررسی بیان میشد و هدف بازگویی آن برای شما بزرگتر از نقد ها مطالب بررسی بود. بازی از نظر گیم پلی تقریبا مشابه نسخه ی قبلی خود است جون اساسا آپدیتی برای همان نسخه است. اما کونامی برای این نسخه تعدادی از اشکالات بازی را نیز برطرف کرده است. تقریبا در سال قبل بود که با عنوان Pes 2020 مکانیزم جدید و پیشرفته تری از دریبل زنی هم در بازی راه یافت و انصافا این مسائله چیزی بود که بازی واقعا از نبود آن و در عوض وجود سیستم های دریبل از پیش تعیین شده و مصنوعی رنج میبرد. به هر حال این سیستم در سال قبل معرفی شد و امسال و با انتشار Pes 2021 تاثیر آن در حملات و نگه داشتن توپ و موقعیت در بازی بیشتر از سال های قبل شده و واقعا گیم پلی بازی را بهتر از قبل کرده است. از آن ها استفاده کنید. واکنش های دروازبان ها روی ضربه های آزاد و توپ های ارسالی خوب بوده و مشکلات نسخه قبلی را ندارد.
به طور کلی اگر بخواهیم نقاط قوت و ضعف بازی را بررسی کنیم باید به نسخه سال قبل بازی روی بیاوریم چون در این نسخه عملا تغییرات خاصی در بازی وجود ندارند و من نیز نقاط مثبت و منفی بازی را در هر دو نسخه امسال و سال قبل بیان میکنم و بیشتر این نقاط چیزی نیست که به تازگی وجود داشته باشد و در نسخه سال قبل هم مشاهده میشود.
سیستم فیزیک بازیکنان و توپ های بازی آن چنان که باید خوب نیست. شاید ما شاهد تغییرات ظاهری در لاغری و یا چاق تر بودن آن ها باشیم ولی این به معنی فیزیک واقعی بازیکنان نیست. تاثیر فیزیک آن ها و قدرتشان در بازی آن چنان که باید حس نمیشود. در ثانی هنگام دویدن یا دریبل زدن بازیکنان هنوز هم از حالت هایی مصنوعی و ساختگی بهره میبرند اما مکانیزم دریبل زنی قابل تحمل بوده و تاثیر درست آن در بازی و گره گشا بودن در موقعیت های سخت و تاثیر قدرت های دریبلینگ و اورال های آن ها روی انجام بهتر این دریبل ها از نقاط مثبت بازی به شمار میرود. سیستم ارسال از جناحین خوب و تاثیر گذاری منصفانه ای با بهبود مشکلات دروازبان ها برای توپ های ارسالی دارد. وجود بازیکنانی با قدرت سر زنی و فیزیکی بالا و همینطور بازیکنان ارسال کننده ای که در ارسال توپ های بلند و سانتر کردن از جناحین مهارت دارند یک خطر جدی در بازی محسوب میشود.
اما پاس های بلند و در عمق هنوز هم قابلیت دیوانه کردن شما را دارند. کافی است شما فقط یک بازیکن پر سرعت در مرکز خط حمله داشته باشید. فرقی نمیکند که با کدام بازیکن این پاس را برای او ارسال میکنید و یا حتی کدام منطقه از زمین. در نیمه خودتان باشید یا نیمه حریف با تونی کروس یا مسی ارسال کنید و یا بواتنگ و مگوایر. توپ ارسالی شما به احتمال زیاد به بازیکنتان میرسد و در کمال نا باوری بازیکن پر سرعت شما از تمام مدافعان رو به رویش به راحتی عبور میکند. این عمل اگر فقط در ضد حمله ها و یا موقعیت هایی که مدافعان از بازیکن جا مانده اند دیده میشد تقریبا طبیعی بود اما وقتی که خط دفاعی شما بدون هیچ اشکال و اشتباهی شکل خود را حفظ کرده و بازیکن حریف به راحتی از ده ها متر عقب تر می آید و مثل بوگاتی بازیکنانتان را جای میگذارد غیر طبیعی شده و امیدوارم که در نسخه های بعدی وجود نداشته باشد.
حالت کلی پاس های کوتاه نیز بهتر از قبل است و در این نسخه و نسخه سال قبل تاثیر اورال ها و یا امتیاز ها بیشتر از عناوین قبلی در بازی تاثیر گذار است و بخاطر اورال بندی نسبتا خوب بازی نسبت به سال های قبل تجربه بازی نیز لذت بخش تر شده. شما با تیم هایی مثل رئال مادرید و منچستر سیتی که از خط میانی بسیار قدرت مند و خلاقی بهره میبرند میتوانید نبض بازی و کنترل کمربند میانی بازی را به دست بگیرید و در این میان پاس های کوتاه تاثیر بسیاری داشته و با بهتر شدن آن ها حسی بهتر و تجربه ای لذت بخش تر به بازیکن منتقل خواهد شد.
مکانیزم های دیگری نیز مانند شوت زنی و ضربات چیپ حرفه ای و البته ریسکی تر شده است و بیشتر از گذشته به زمان بندی و زاویه و میزان پر کردن نوار قدرت آن بستگی دارد. شادی های پس از گل هنوز هم کمی غیر واقعی به نظر میرسند. اما یکی دیگر از مهمترین چیز ها سیستم داوری بازی بود که واقعا نیاز به بهبود داشت که در این نسخه شاهد بهبود آن بودیم. دادن کارت های بی مورد و اشتباه و باز نگری در سیستم ثبت خطا ها واقعا من را خوشحال کرد. سیستم چمن بازی نیز طبیعی تر شده ولی هنوز هم سیستم آب و هوایی در شرایط بازی عملا هیچ تاثیری نمی گذارد. علاوه بر این ها سیستم دفاع متناوب است. شما در بعضی موقعیت ها هیچ کاری نمیتوانید از پیش ببرید ولی در برخی دیگر کاملا تصمیمات شما روی نتیجه و باز پس گیری توپ تاثیر دارد ولی گزینه ای که من را بسیار بسیار خوش حال تر از قبل کرده و به نوعی باعث پیشرفت اجباری بیشتر این بازی خواهد شد حضور آن در بازی های آسیایی هانگژو چین در سال 2022 است که همین شاید دلیلی برای پیشرفت این بازی در مکانیزم های گیم پلی آن باشد. در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا هم رشته Pes وجود داشت ولی این حضور آزمایشی بود و مدال های آن در جدول به حساب نمی آمد. با جدی تر حضور بازی در بازی های 2022 انتظار میرود بازی تغییرات بهتری را از سمت گیم پلی ایجاد کند.
بازی از نظر گرافیکی دقیقا مشابه نسخه قبل خود بوده و فقط تغییراتی را در مورد فیس بازیکن هایی که قبلا لایسنس نبوده اند اعمال کرده. و فیس برخی از بازیکنان را نیز آپدیت کرده است. طراحی فیس ها متناوب است. بعضی از آن ها واقعا طبیعی کار شده و برخی دیگر بسیار نا امید کننده. ولی به صورت کلی فیس ها بهبود هایی مثل حالت چشم ها و حالات طبیعی تر صورت در لحظات مختلف مثل شادی های پس از گل را داشته اند. جو بازی و دوربین های آن وقتی با کیفیت بالای چمن و گرافیک نسبتا خوب بازیکنان ترکیب میشود احساسی بی نظیر را به مخاطب داده و بیشتر از هر نسخه ای احساس یک بازی واقعی فوتبال را به مخاطب منتقل میکند. مشکل اصلی کونامی از این حیث کمبود لایسنس های درون بازی است. در حالی که فبفا فقط چند تیم معروف بدون لایسنس دارد که معروف ترین هایشان یوونتوس و سپس تیم ملی ایتالیا و پرتغال است تعدادی تیم های لایسنس نشده فیفا بسیار زیاد است. اما اگر شما به بازی در مستر لیگ و در کل به صورت آفلاین میپردازید فایل های زیادی هستند که طراحی لباس و لوگو های تیم هارا به بازی اضافه میکنند اما این مسئله هنوزط هم کم کاری کونامی در این زمینه را توجیه نمیکند.
بهبود دز زمینه های مختلف مثل مکانیزم های سانتر و واکنش دروازبان ها
به صرفه بودن قیمت 30 دلاری در صورت تجربه نکردن نسخه قبلی
جذابیت قسمت مسترلیگ
بهتر شدن جزئیات صورت بازیکنان
تاثیر مثبت دریبلینگ در بازی
قسمت My Club بی کیفیت و کاملا کپی شده از Ultimate Team فیفا
تاثیر بیش از حد پاس های بلند و فرار های بازیکنان سرعتی
فیزیک بازیکنان و توپ