سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت Parsjoy. با نقد و بررسی یک عنوان اول شخص و مخفی کاری که داستان آن نیز تا حدودی بر پایه واقعیت خواهد بود با شما همراه خواهیم بود. عنوان KURSK در سال 2018 برای اولین بار بر روی سیستم رایانه های شخصی منتشر شد، پس از آن و در سال 2021 بازی به پلتفرم های نسل هشتمی نقل مکان کرد و برای Xbox One و Playstation 4 منتشر شد.
عناوین مختلفی وجود دارند که بر پایه واقعیت ساخته شده و یا بخشی از آن را برای ساخت داستان هایشان مورد تحریف قرار میدهند، وجود این عناوین صرفا فقط مخصوص فیلم ها و سریال ها نیست و نظیر آن ها را در عناوین ویدیویی مختلف مشاهده کرده ایم، بازی مورد بررسی امروز ما نیز تا حدی بر اساس واقعیت بوده اما برای پیشبرد بهتر داستان بخشی از آن نیز مورد تحریف قرار گرفته شده.
در سال 2000 و پس از کش و قوس های طولانی جنگ سرد میان شوروی و آمریکا که منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میشد، روسیه برای تقویت نیرو های نظامی خود اقدام به مانور هایی جنگی نمود، در طی این مانور ها زیردریایی کورسک که یک زیر دریایی کلاس 2 محسوب میشد وظیفه حمل موشک های بالستیک را برای مانور داشت، روز ابتدایی مانور و شلیک اول کورسک با موفقیت انجام شد اما در روز دوم انفجاری در زیردریایی رخ داد و کورسک غرق شد، حدود صد نفر از کابینه جان باختند و 20 تا 30 نفر از آن ها توانستند از صانحه جان سالم به در ببرند اما به دلیل دسترسی محدود به آن ها، این افراد نیز متاسفانه در آب غرق شدند.
اما بازی KURSK با کمی خیالبافی سعی در ساخت داستانی جدا و منحصر به فرد از این حادثه را داشته است، در بازی شما به عنوان یک افسر ایالات متحده آمریکا به عنوان جاسوس سعی دارید به زیر دریایی کورسک وارد شده تا در طول عملیات و همچنین اجرای مانور ها بتواند اطلاعاتی از زیر دریایی و همچنین توان موشکی شوروی و توان نظامی آن ها بدست آورد، با این اوصاف شما به عنوان این افسر جاسوس پا به زیردریایی کورسک خواهید گذاشت.
داستان بازی خبر از یک روایت بسیار پر هیجان جاسوسی خواهد داشت، از تب و تاب کسب اطلاعات گرفته، تا حفظ پوشش خود به عنوان یکی از خدمه زیر دریایی، از رسیدن به رمز و راز های سری ارتش روسیه و نقشه های آن ها، تا سختی فرار و گزارش این موارد به نیرو های آمریکایی، البته این ها فقط حدس ها و گمانه زنی های من در مورد بازی پیش از تجربه آن بود، اما در واقعیت بازی اصلا از پس ساخت یک روند داستانی منسجم بر نیامده است، داستان در برخی اوقات اصلا از دسته اولویت ها خارج خواهد شد و به هیچ عنوان توانایی درگیری مخاطب را نخواهد داشت.
با این حال این تنها مشکل بازی نخواهد بود، چیزی که داستان بازی و روایت های آن را بدتر از قبل میکند، شخصیت پردازی های بسیار ابتدایی و بد درون بازی است، در واقع شخصیت های بازی هیچ گونه واکنش قابل قبول و حتی نزدیک به واقعی از خود نشان نخواهند داد، این امر با این باور تقویت خواهد شد که دیالوگ ها و سیستم های تعاملی بازی واقعا بد خواهند بود. علی رقم وجود جلوه های گرافیکی قابل قبول اما بازی بسیار بی روح و بی جان است، NPC ها انگار هنوز کامل ساخته نشده و یا سیستم هوش مصنوعی و برنامه نویسی شان تکمیل نشده اند.
سیستم گیم پلی بازی نیز چندان رضایت بخش نیست، بخش های مخفی کاری اصلا خوب از آب در نیامده، انیمیشن های حرکات و ضربات در حد یک عنوان 10 سال پیش خواهد بود و از آن بدتر اینکه اصلا نیازی به انجام مخفی کاری نخواهد بود، سیستم هوش مصنوعی بازی آنقدری پایین و بد هست که شما آزادانه در بازی حرکت کرده و حتی در صورت متوجه شدن NPC ها که خیلی کم اتفاق می افتد با برگرداندن صورتتان از سمت آن ها خطر رفع بشود، با این اوصاف برخی از صحنه های اکشن بهتر از باقی موارد بودند و با پرداخت بیشتر به انیمیشن ها میتوانستند بهتر از این هم باشند، اما KURSK مشکلات بسیاری بیشتر، بزرگتر و اساسی تری را با خود یدک میکشد که برای تبدیل کردن آن به یک عنوان جذاب و قابل بازی باید یک بازسازی کلی در بازی صورت بگیرد.
برخی از جلوه های تصویری و گرافیک فنی
داستان پردازی بد علی رقم پتانسیل بالا
بی روح بودن فضای بازی و NPC ها
سیستم گیم پلی بسیار ضعیف
هوش مصنوعی پایین