سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت Parsjoy. با نقد و بررسی بازی Caves and Castles: Underworld که به تازگی و در سال 2021 برای کنسول های نسل هشتمی Xbox One , Playstation 4 , Nintendo Switch و همچنین رایانه های شخصی منتشر شده است.
بازی ترکیبی از سبک ها و المان های مختلفی در ژانر اصلی پازل بوده اما تمامی سبک های آن به صورت ظاهری در بازی وجود دارند و تاثیر چندانی در تجربه شما نخواهند گذاشت. وجود المان های بازی های روگ لایک و نقش آفرینی ور قابلیت جستجو در غار های بازی به شدت جذاب به نظر خواهد رسید اما در واقعیت این المان ها تاثیری به جز گرفتن وقت شما و ماندن بیشتر در بازی نخواهد داشت. بازی به همین خاطر حالت گنگی به خود گرفته و همین دلیل نیز باعث خسته شدن از آن خواهد شد. در طول تجربه جندین ساعته من در بازی مواقع زیادی بود که بی دلیل در بازی راه میرفتم و تکراری بودن اینکار و ترکیب آن با غار های تکراری تر من حوصله ی من را به شدت سر میبرد.
این ایده ی خوبی است که بخواهید تنوع های مختلفی را در بازی های ژانر پازل ایجاد کنید و اضافه کردن معما ها به گیم پلی نیز بسیار عالی خواهد بود، در واقع با این کار به بازی کمی هدف داده و از سبک های معمول خود خارج میشود اما در این بازی همه چیز برعکس عمل خواهد کرد. معما های بازی قابلیت جذاب تر کردن بازی را خواهند داشت اما تمامی معما ها بسیار ساده و پیش پا افتاده بوده و فقط به کشیدن یک اهرم ختم خواهد شد.
بازی تک تک پتانسیل ها و نقاط مثبت خود را با بی دقتی به نابودی کشانده است، یکی از همین پتانسیل های نیز داستان آن به شمار میرود، شما به عنوان یک جنگجو برای بازسازی یک قلعه قدیمی و برگرداندن رونق و شکوه به آن عضو شده و حالا وظیفه دارید به غار های زیر قلعه رفته و طلا و سنگ های قیمتی پنهان شده در آن را پیدا و همچنین غار ها را به جایی امن تبدیل کنید.
مشکل اولیه بازی از همین جا شروع میشود، دقیقا جایی که شما هیچ آزادی عملی را در کنجکاوی های خود در درون غار نداشته. شما نمیتوانید در هیچ یک از قسمت های آن بچرخید و فقط باید یک راه از پیش تعیین شده را بروید تا به یک معما رسیده و با کشیدن یک اهرم و یا چیزی شبیه به آن معما را حل کنید، متاسفانه این تنها مشکل غار های بازی که جزو اصلی ترین قسمت داستان میباشند نیست و شما با مشکل تکراری بودن آن ها روبرو میشوید. تمام دنیا ها و سطح های زیرین غار ها شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت در آن ها بسیار ناچیز و یا شاید اصلا وجود نخواهد داشت.
همچنین شما در بازی و در طول تمام این تجارب دشمنی را مشاهده نخواهید کرد و بی دلیل یک راه از پیش تعیین شده را پیش خواهید برد. سیستم پازل های بازی نیز سطح متوسطی را دارا هستند، آن ها در اوایل بازی سرگرم کننده خواهند بود اما آن چنان طول نخواهد کشید که شما را خسته کنند، سیستم بازی بدون اشتباه و منصفانه عمل خواهد و مکانیزم پازل ها و تناسب سختی آن ها نیز بسیار منظم است. اما شما باید مراحل زیادی را به انجام همین یک کار پرداخته و این روند های تکراری در بازی موجب آزار مخاطب و خسته شدن او از بازی خواهد شد.
جلوه های گرافیکی بازی هم برای یک عنوان پازل بد کار نشده اند، اما اگر بخواهیم از دید بازی هایی که سبک های آن ها را نیز با خود ترکیب کرده است به بازی نگاه کنیم به مشکل خواهیم خورد، مثل غار های درون بازی که به شدت بی کیفیت و تکراری بوده و یا سیستم طراحی شخصیت، البته همه چیز در دنیای بیرون و روی زمین فرق خواهد داشت و شما واقعا از بازی و طراحی های آن در این قسمت لذت خواهید برد، مثل بافت های قلعه و مناظر و زمین های اطراف آن.
تناسب سختی بازی
طراحی خوب تصاویر بیرون از غار ها
نداشتن آزادی عمل در بازی
ترکیب های بی تاثیر المان های مختلف
طراحی بسیار بد غار ها
مشکل عدم تنوع بسیار جدی