هنگامی که اسم این بازی برای اولین بار به چشمتان میخورد، شاید تاثیر چندان مناسبی روی ذهنیت شما نسبت به بازی نگذارد، اما این بازی از آن دسته بازیهایی که پر از خون و خونریزی و خشونت باشند نیستند که البته اگر نسخه اول آن یعنی Suicide Guy را بازی کرده باشید، از قبل این را میدانید. با اینکه اتفاقات ناگوار بسیار زیادی در بازی برای شخصیت اصلی، البته در عالم خواب خواهد افتاد، اما آنگونه که ممکن است از نام بازی سوء برداشت شود، قرار نیست بازسازیهای واقعگرایانه از صحنه های خشن و حال به هم زن ببینید، برعکس ممکن است برخی صحنههای این بازی لبخند نیز بر روی لبان شما بیاورد.
این بازی که توسط Fabio Ferrara توسعه یافته است، توسط Chubby Pixel مدتیاست برای استفاده بر روی کنسول دستی و پرطرفدار Nintendo Switch منتشر شده است. در این مطلب قصد داریم تا با تیم Pars Joy به نقد و بررسی این بازی بپردازیم.
در این بازی شخصیت اصلی که اطلاعات چندانی از او نه در نسخه اول و نه در نسخه دوم بازی، به جز علاقه او به یک نوع آبجو ۹۹.۹٪ (که البته با این غلظت قطعا ماده شوینده شیشه و سطوح است!) و رابطه عجیب او با خواب پس از نوشیدن آبجو دارد، به مخاطب ارائه نمیشود، به خوابی عمیق فرو رفته است و شبیه فیلم Inception باید لایه به لایه از دنیای خواب بیرون بیاید و این روش تنها با کشته شدن او در خواب امکان پذیر است که نام بازی نیز از همین مفهوم گرفته شده است.
در هر بخش از خواب قهرمان بازی، شما باید روشی را پیدا کنید که به وسیله آن شخصیت موفق شود خودش را بکشد و به وضعیت دیگری در دنیای خواب برسد. مانند نسخه اول بازی، قهرمان با یافتن راهی برای به کشتن دادن خودش، از خوابی به خواب دیگر می رود و ماجراهای متنوعی را تجربه می کند. در برخی مراحل شاید این کار بدیهی به نظر برسد، اما برعکس نسخه اول Suicide Guy در این بازی همه چیز به این سادگیها نیست.
بازگشت به مکانهایی که در نسخه اول بازی در عالم خواب به آنها پا گذاشته بودید نیز با اشارههایی از طرف قهرمان مانند: «دوباره اینجا…» و عباراتی مشابه به بازیکن داده میشود که البته اگر نسخه قبلی این بازی را تجربه نکرده باشید به خوبی متوجه این ارجاعات نخواهید شد. همینطور ارجاعاتی به آثار دیگر در صنعت بازی نیز در این نسخه مانند Suicide Guy اول وجود دارد که تجربه آنها جذاب است و حتی در بعضی مراحل مکانیکهای بازیهای معروف نیز در یک خواب استفاده شده اند که میتواند تا حدی مخاطب را به وجد بیاورد.
با توجه به ذات معماگونه بازی، پشت سر گذاشتن برخی مراحل کمی پشت کار نیاز دارد و زمان میبرد، اما اگر یک بار بازی را تمام کرده باشید، میتوانید آن را در حدود یک ساعت speed run کنید، با اینحال بار اولی که بازی را تجربه میکنید احتمالا حداقل سه برابر این زمان لازم دارید تا بازی را به پایان برسانید.
یکی از نقاط ضعفی که در Sleepin’ Deeply وجود دارد، توقعی است که توسعه دهنده در عنوان اول این سری بوجود میاورد و آن نیز به علت ارجاعات بسیار زیاد به فرهنگ عامه، بازیها و فیلمهای محبوب است که در Sleepin’ Deeply بسیار کمتر مشاهده میشود و میتواند باعث نارضایتی مخاطبانی که از نسخه اول لذت برده اند بشود، البته باید یادآوری شود که این بازی خالی از ارجاعات جذاب نیست و در یکی از مرحلهها که به سبک Mad Max طراحی شده است، حسابی به نسخه اول بازی ادای احترام میکند. میزان خلاقیت همچنان در Sleepin’ Deeply به اندازهای هست که مخاطب را در فضایی لذتبخش قرار بدهد و با طراحی محیطی که با گیمپلی و معماهای بازی گره خورده، بازیکن را در محیط بازی غوطه ور کند.
مدلها و پوستههای داخل بازی به شکل ساده و مینیمالی طراحی شده اند و به طور کلی گرافیک بازی (همانطور که از یک توسعه دهنده تنها انتظار میرود) آنچنان چشمگیر نیست، با اینحال خلاقیت طراح باعث میشود تا سبک stylized شخصیتها و محیط بیشتر به چشم بیاید و البته همانطور که احتمالا خودتان پیشبینی میکنید از نورپردازیهای حرفهای خبری نیست.
صداگذاری بازی هیچ پیشرفتی نسبت به نسخه پیش نداشته و صادقانه شاید توسعه دهنده باید در زمینه طراحی صدا تلاش بیشتری به خرج دهد یا حداقل این بخش را برای بالا بردن کیفیت اثر برونسپاری کند. صداگذاری بازی را نمیتوان ضعیف خواند، با اینحال به نظر میرسد که بسیار تراش نخورده است برای دستیابی به کیفیتی خوب در زمینه طراحی صدا، این اثر به دو و یا شاید سه مرحله دیگر Polish نیاز داشته باشد.
مشکل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، تصمیمیاست که در مورد ارائه بازی گرفته شده است. از آنجایی که این بازی از یک روایت پیروی میکند، مراحل را باید یکی پس از دیگری به اتمام برسانید، اما اگر قابلیتی به بازی اضافه میشد تا بازیکن بتواند در صورتی که در به اتمام رساندن یک پازل موفق نشد، به سراغ مراحل دیگر برود و شانس خود را در خواب دیگری امتحان کند، احتمالا بسیاری بازیکنان با تجربه بهتری از بازی رو به رو میشدند.
Suicide Guy: Sleepin’ Deeply یک اثر نسبتا کوتاه اما جذاب است که نکات مثبت آن از نکات منفی آن بیشتر است، پس اگر از بازیهای معمایی که در دنیاهای فانتزیِ به شکل بامزهای عجیب و غریب اتفاق میافتند خوشتان میآید، این عنوان را امتحان کنید.
طراحی محیط بسیار خلاقانه
معماهای جالب با درونمایه کمدی
گیمپلی متنوع
ارائه خطی مراحل
عدم وجود روایت منسجم