دنیای Warhammer 40000 یکی از دو جواهر بزرگ در دنیای بازیهای رومیزی معروف Games Workshop است که به دقت و با جزئیات کامل طراحی شده است. بخشی از این جهان علمی تخیلی تاریک روی میراث نیروهای موسوم به امپراتوری متمرکز است که در آن بشریت در میان ستارگان پراکنده شده است و ارتش امپراتوری سعی می کند به هر قیمتی که شده، کنترل خود را روی کهکشان حفظ کند. Warhammer 40,000: Darktide یکی از این داستانها را در میان مبارزه صورت گرفته در سراسر کهکشان که با هدف بقا انجام می شوند، روایت میکند. این بازی جدیدترین عنوان استودیوی Fatshark است که ساخت عناوین خارق العاده Warhammer: Vermintide و Lead and Gold: Gangs of the Wild West را در کارنامه درخشان خود دارد. آیا این استودیو توانسته فرمول موفق استفاده شده در دو بازی قبلی خود را با مناطق تاریک فضا ببرد؟ در این مقاله نقد و بررسی به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
Warhammer 40000: Darktide یک تجربه چندنفره مشارکتی مملو از اکشن را با نبردهای بسیار رضایتبخش و تصویری طلسمکننده از جهان محبوب و مشهور 40k ارائه میدهد. اما در حال حاضر بازی بیشتر از اینکه جامع باشد، با تاکید بر تکرار و سیستمهای پیشروی نه چندان جالب احساس میشود که شادی وحشتناک آن را تحت الشعاع قرار می دهد.
همچنین این عنوان به دلیل مشکلات یکسری فنی و ناقص به کار بردن برخی المانها، عملکرد نسبتا ضعیفی در مقایسه با دو نسخه قبلی خود دارد. Darktide داستان نسبتا مبهم و بی ربطی را روایت می کند: شما در نقش یک شخصیت از قبل ایجاد شده هستید که به دلایل نامعلومی در ابتدای داستان، خود را در زندان می یابید و طولی نمی کشد که خود را در محاصره نیروهای جناح معروف Chaos می بینید. وقایع پشت سر هم اتفاق می افتد و شما موفق می شوید برخی از اعضای این جناح را چنان تحت تأثیر قرار دهید که از شما درخواست کمک کنند. آنها شما را به تیمی ملحق می کنند که وظیفه بررسی یک نفوذ احتمالی آشوب در شهر ترتیوم را دارد. با در نظر محتوای داستان می توانم حدس بزنم که در آن چیزهای زیادی برای طرفداران مجموعه Warhammer 40k وجود دارد که حتی برخی از آنها ارجاعاتی به نسخه های قبلی این فرانچایز نیز دارد. پس از این مقدمه کات سینهای مختلفی نمایش داده می شوند که قابل رد کردن هستند. بیشتر محتوای داستان از طریق شوخیهای بین هم تیمیها و افرادی که به آنها دستور میدهند روایت میشود.
برخلاف بازی قبلی کمپانی Fatshark، در بازی Darktide شما به عنوان یک شخصیت واحد بازی نمی کنید. درعوض شما کاراکتر مورد نظر خود را از میان یکی از چهار کلاس متمایز ایجاد می کنید و به تدریج از یک شخصیت ساده به یک ماشین کشتار غیرقابل توقف تبدیل خواهید شد. شما میتوانید یک تیرانداز کهنهکار (Veteran Sharpshooter)، یک Zealot متعصب باشید که هنگام وارد شدن به نبرد، جادوها را فرا میخواند، یک روانشناس (Psyker) که با سلاح میتواند سرهای دشمن را از بین ببرد، یا یک Ogryn جمجمهشکن قوی که میتواند مانند یک قطار زمینی در میان انبوهی از دشمنان شخم بزند.
در مجموع 13 ماموریت هیجان انگیز در بازی وجود دارد که شما را به مناطق مختلف شهر طاعون دیده Tertium می برد. ماموریتهایی وجود دارد که در آن به اعماق مناطق زیرزمینی شهر ترتیوم فرستاده می شوید و در شهرکهای ویرانه، سیستمهای فاضلاب پر پیچ و خم و قلعههای زیرزمینی باشکوه به انجام ماموریت ها می پردازید. دشمنان شما انواع مختلف زامبی ها هستند که به صورت گروهی حمله می کنند، ضمنا آنها همراه با باسها و مینی باسهایی هستند که نبرد با آنها بسیار لذت بخش است.
بازی Warhammer 40K: Darktide از نظر گیم پلی بسیار شبیه به نسخههای قبلی استودیوی Fatshark است و شامل چیزی می شود که من به عنوان یک بقای گروهی توصیف می کنم. اگر دو بازی Left 4 Dead یا Back 4 Blood را انجام داده باشید، کاملا با این ایده آشنایی دارید و دقیقا منظورم را متوجه می شوید. این یک تیراندازی اول شخص با محوریت Co-op است که تمرکز زیادی روی حملات گروهی دشمنان و انجام ماموریتها برای به دست آوردن منابع و امتیاز دارد.
جدا از اولین ماموریت آموزشی، هر مرحله شما را در یک تیم با 3 بازیکن دیگر قرار می دهد. در حالی که میتوانید بازی را با هوش مصنوعی نیز انجام دهید، مثل همیشه این یک راه ایدهآل برای تجربه عنوانی با چنین سبکی نیست. بازی کردن با آنها اصلا توصیه نمی شود، چون در مقابله با نیروهای آشوب اصلا نمی توانند شما را کمک کنند. این بازی فقط دارای بخش چندنفره است و بخش تک نفره ندارد.
از نظر بصری، Darktide بهترین عنوان Warhammer 40K است که من تا به حال دیدهام و در این زمینه حتی از بازی Necromunda Hired Gun نیز عملکرد بسیار بهتری از خود نشان داده است. در حالی که این عنوان مشکلات خود را داشت، کارگردانی هنری و گرافیک محیطی مطمئنا جزو آنها نبود. Darktide با داشتن یکی از قویترین طراحیهای هنری و جلوههای بصری خیره کننده برای هر عنوان مدرن، میتواند الهام بخش بسیاری از عناوین بعد از خود شود. تنظیمات کلی آن با سبک معماری گوتیک مطابقت دارد. موسیقی این بازی نیز دیوانه کننده است و کاملاً با دنیای 40K مطابقت دارد.
مبارزات خشن و هیجان انگیز اول شخص
ارائه باورنکردنی و فوق العاده چشم اندازهای دنیای 40K
موسیقی متن گوش نواز و صداگذاری عالی و بی نقص
وجود کلاسهای متعدد با تواناییهای ویژه
سفارشی سازی منحصر به فرد شخصیتها
برخی مشکلات فنی و گرافیکی
گیم پلی به سرعت تکرار می شود
گاهی اوقات پیشرفت بسیار آهسته می شود
راویت داستان مبهم و بی ربط
فعال کردن قابلیت رهگیری پرتو باعث بروز مشکلات عملکردی می شود