سلام. امروز قصد معرفی یک اثر هنری خالص را به شما داریم. بازی در سبک شهر سازی و ساخت و ساز که شما را مجذوب مکانیزم های ساده اما لذت بخش خود کرده و مفهوم زمان را برای شما فقط و فقط با زدن چند کلیک چپ موس بی معنی میکند با همراه باشید تا در ادامه به بررسی عنوان Townscaper که Oskar Stalberg به تنهایی منتشر کرده و اکنون روی پلتفرم استیم برای رایانه های شخصی در دسترس است میپردازیم.
اینکه بخواهیم قبول کنیم که یک شخصی به تنهایی این بازی را ساخته است کار بسیار سختی است اما Oskar Stalberg به خوبی توانسته از عهده این کار بر بیاید و حاصلش یک بازی زیبا و منحصر به فرد است. بازی قالب شبیه ساز یک شهر را بر روی خود دارد و شما وظیفه دارید که آن را بر روی دریا بنا کنید. این اصلا کار سختی نیست و شاید لذت بخش ترین کار ممکن هم همین باشد. زدن کلیک چپ بر روی صحفه و پدیدار آمدن خشکی و ساختمان بر روی آب. ساختمان ها از پیش ساخته شده اند و شما فقط باید جای آن ها را مشخص کنید. هر چقدر بیشتر روی هم کلیک کنید طول ساختمان هم بیشتر شده و شکل یه برج را به خود میگیرد. برای ساخت و ساز شما اول باید اقدام به ساخت خشکی نموده و سپس روی آن خانه و ساختمان بنا کنید. با زدن اولین کلیک روی آب قسمت مشخصی که قالبا به صورت مربع است به رنگ سنگ فرش و یا خیابان در می آید. و سپس بر روی آن میتوانید خانه بنا کنید. البته مکانیزم های بازی محدود به این قضیه نشده و شما میتوانید خانه ای را در ارتفاع به یک خانه که در خشکی بنا شده چسبانده و پایه هایی برای آن در آب درست شود. نکته اصلی بازی همینجاست. این مکانیزم ساده اینقدر متنوع و جالب کار شده که میتواند تا ساعت ها شما را غرق در خودش کرده و حتی به بازی اصلی شما در طول روز تبدیل شود. تفاوت های ساختاری به قدری بالا و زیاد هستند که شما از وجود آن ها شگفت زده میشوید، فقط باید وقت گذاشته و آن ها و روش ساختنشان را پیدا بکنید. مثل خانه هایی با شیروانی های کج درست مانند نقاشی های کودکی هایمان. برج های با معماری های خاص و یا ترکیب کردن بخشی از سنگ فرش های خیابان به صورت پله با ساختمان هایتان. در هر حال فرقی نمیکند شما چه چیزی در سر دارید از معماری های یک شهر بندری گرفته تا شهر های کلاسیک و مدرن در بازی یافت میشوند و خب طبیعی هست که سبک معماری بازی شباهت های زیادی با معماری کلاسیک اروپایی و آمریکایی داشته باشد.
دلیلی برای خسته کننده و تکراری شدن بازی وجود ندارد، مگر شما از رویا و ایده پردازی خسته میشوید؟ بازی هم دقیقا از همین ویژگی شما استفاده میکند. درست است که در بازی هدف خاصی گنجانده نشده ولی خب بخاطر مکانیزم های آن باعث رشد خلاقیت شما نیز میشود و همچنین وجود هدف یا المان هایی مثل داستان و انجام کار های خاص شما را محدود به آن میکند در حالی که این بازی هیچگونه محدودیتی نداشته و اساسا مثل دریای خود بازی بی کران است. گرافیک و بافت های ساختمان ها چشم نواز است.
نکات ریز و کوچکی هم مثل پرواز مرغ های دریایی بر فراز آسمان و نشستن آن ها بر بام سازه هایتان ر بازی وجود دارد و زیبایی بازی را دو چندان میکند. تمامی مکانیزم های گرافیکی و طراحی سازه ها فوق العاده کار شده است. از ریسمان های بین ساختمان ها گرفته تا نیمکت های روی سنگ فرش ها. باور کنید ساخت چنین دنیایی فقط توسط یک نفر آنقدر هیجان انگیز و فوق العاده است که از آدم قدرت هرگونه انتقادی را میگیرد. ساخته ی Oskar Stalberg را باید ساعت ها ایستاده تشویق کرد. و بیشتر از آن ساعت ها در آن غرق شد و ب لذت تمام سازه های دلخواه خود را ساخت. تجربه ی این بازی برای من یکی از بهترین و منحصر به فرد ترین آن ها در بازی های ویدیوویی بوده و تا مدت ها و شاید همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند. این بازی بدون شک جزو با ارزش ترین آثار منتش شده در سال 2020 به حساب می آید و فکر نکنم هیچکسی را از تجربه و خرید آن پشیمان یا دلسرد کند. این بازی به معنای واقعی کلمه با ارزش است.
ساخت آن توسط فقط و فقط یک نفر
ارزش تکرار نا محدود
وجود مقادیر بسیار زیادی خلاقیت
گرافیک بی نظیر
این بازی هیچ نقاطه منفی ندارد