وقتی بچه بودم، مانند هر کودک دیگری علاقه شدیدی به تماشای کارتون و نمایش های ویدئویی سرگرم کننده داشتم. تا جایی که یادم می آید، زمانی که همه رسانه های تصویری، سیاه و سفید بود، یک برنامه تلویزیونی عالی در شبکه BBC2 پخش شد که اسم آن نمایش، میمون بود. این میمون می توانست روی یک ابر پرواز کند و سبک کونگ فو زیادی وجود داشت، بنابراین تماشای چنین نمایشی برای یک بچه عالی بود. بعداً متوجه شدم که این نمایش بر اساس یک داستان سنتی چینی به نام سفر به غرب، درباره پادشاه میمون، Sun Wukong، ساخته شده است. این مقدمه را از آن جهت گفتم که The Crown of Wu – جدیدترین بازی دو استودیوی Red Mountain و Meridiem Games – از این مجموعه الهام گرفته شده است.
این بازی وعده می دهد که ترکیبی از نبردهای جذاب و پازل های هوشمندانه را به روی میز بیاورد، همانطور که ما به عنوان خود پادشاه میمون، جهان «آینده-گذشته» را بررسی می کنیم. این پس از انتشار در ماه مارس امسال بر روی Steam، بالاخره نوبت Xbox رسیده که برای یکبار دیگر بتواند شانس خود را امتحان کند. بنابراین، در این مقاله نقد و بررسی بیایید بررسی کنیم و ببینیم آیا این بازی با خاطرات خوش من مطابقت دارد یا خیر؟
در مورد جزئیات گرافیکی بازی می توان گفت در اینجا خبری از جلوه های بصری عالی و خیره کننده نیست و برای بازیای که ظاهراً برای کنسولهای سری X|S بهینهسازی شده است، گرافیک بسیار ضعیف به نظر میرسد. در حالی که گرافیک تقریباً خوب است، انیمیشن شخصیت اصلی و مهمتر از آن دشمنانی که با آنها میجنگیم، مانند فیلم های قدیمی به سبک Ray Harryhausen هستند و به همین علت کاملا از مدافتاده محسوب می شود.
با این حال، مناطقی که ما باید کاوش کنیم، نسبتاً بزرگ هستند، که شامل تمامی کلیشه های کلاسیک پلتفرمرها، با پلتفرمهای در حال ناپدید شدن و بسیاری از تله های دیگر است. صدای آن سکوهای ناپدید شده نیز به طرز عجیبی آشناست، اما من نمی توانم آن را به یاد بیاورم. با این حال شاید تصور کنید این انیمیشن است که ویژگی برجسته بازی محسوب می شود، اما متاسفانه چنین چیزی نادرست است. نحوه دویدن شما عجیب به نظر می رسد، پریدن حتی عجیب تر به نظر می رسد. از آنجایی که این یک بازی سوم شخص است تمرکز روی چیز دیگری سخت است. بقیه صداها کمی بهتر است، با صداهای رزمی مناسب و چند آهنگ مناسب برای گوش دادن. بازی از این لحاظ شبیه یک شمشیر دو لبه است.
بدون شک یکی از نکات برجسته The Crown of Wu، سناریوی داستان آن است که واقعا نحوه روایت خوبی دارد. ما در نقش Sun Wukong هستیم و باید تلاش کنیم تا تاج خود را که توسط شروری به نام Zhu دزدیده شده است، پس بگیریم. او شما را زندانی کرده است، بنابراین باید از زندان بیرون بیایید، جهان را کاوش کنید و راه خود را به سمت تاج پیدا کنید، در حالی که دشمنان گوناگونی سر راه تان قرار می گیرند.
گیم پلی بازی از سه رکن اساسی تشکیل شده است: سکوبازی یا پلتفرمینگ، مبارزات و حل پازل ها. اول از همه به مبارزه ای می پردازیم که متأسفانه از نکات برجسته بازی نیست و مشکلات متعددی دارد. میتوانید ببینید که با سلاح خود به دشمنان ضربه میزنید و نوار سلامتی آنها کاهش مییابد، اما هیچ احساس دخالتی در عمل نمیکنید. فقط با مشاهده ناپدید شدن نوار سلامتی خود می توانید بگویید که اصلاً ضربه خورده اید. زیرا مبارزات بازی واقعا بی روح هستند و هیجان لازم را در مخاطب ایجاد نمی کنند.
دشمنان می توانند بدون اینکه بتوانید حرکت کنید با گلوله های آتشین به شما حمله کنند، بنابراین چندین بار متوالی ضربه می خورید و در نهایت می میرید زیرا خیلی کند هستید که نمی توانید جاخالی دهید. تنها موردی که در بخش مبارزات خوب کار شده است، باس فایت ها هستند و از توانایی های عنصری قهرمان داستان هم در اینجا استفاده می شود.
پلتفرمینگ نیز یکی دیگر از زمینههایی است که بازی در آن احساس عجله و ضعف میکند. پرش آسان است، اما انجام پرش های بلند مداوم تقریبا غیرممکن است. تشخیص اینکه چه زمانی باید بپرید بسیار سخت است و حتی وقتی این کار را انجام می دهید با انیمیشن های عجیبی روبرو می شوید. همچنین در برخی بخش ها، دانستن اینکه کدام پلتفرمها ناپدید میشوند قطعا بخشی از استراتژی مورد نیاز شما برای این بخشها است.
در مورد پازل ها نیز می توان گفت با اینکه برخی از راهحلها بسیار مبهم هستند، تغییر خوبی در گیم پلی ایجاد میکنند و اینها احتمالاً بهترین بخش بازی هستند. من شخصاً پازل ها را بیشتر دوست داشتم که برخی از آنها بسیار پیچیده بودند، به خصوص اگر چشمان خود را باز نکنید، زیرا به راحتی چیزی را از دست می دهید.
اگرچه من با The Crown of Wu بسیار سرگرم شدم، نمی توانم آن را در این حالت توصیه کنم. اگر یک عنوان دسترسی اولیه بود، بازی نمره کامل می گرفت، ولی در وضعیت فعلی عملکرد خوبی ندارد. مبارزه واقعاً جهنم است و بازی را خراب می کند، بخش های مربوط به پلتفرمینگ نیز اینگونه هستند. امیدوارم تیم سازنده به تدریج اشتباهات را برطرف کند، زیرا پتانسیل زیادی در این بازی وجود دارد.
سناریوی داستانی بسیار خوب نوشته شده است
اغلب پازل ها هوشمندانه طراحی شده اند
ارائه یک دنیای غیرمعمول همراه با مکان های متفاوت و متنوع
گرافیک از مد افتاده و قدیمی
اکثر مبارزات خسته کننده و کسل کننده هستند
وجود مشکلات زیاد در بخش های پلتفرمینگ
مملو از باگ ها و گلیچ های متعدد