PHOGS نام عنوانی است که توسط استودیو Bit Loom Games که یک استودیوی بریتانیایی است، توسعه یافته و توسط ناشر Coatsink برای Xbox One منتشر شده است. این بازی فانتزی، پر از رنگهای چشمنواز است و تجربه ای جذاب است که میتوانید آن را به صورت یک نفره و یا به کمک یکی از دوستان خود تجربه کنید. در این نوشته، این عنوان را برای شما همراهان گرامی Pars Joy نقد و بررسی خواهیم کرد.
PHOGS از آن بازیهای عجیب است که وقتی به دنیای آن قدم بگذارید، به طور مستمر در حال برخورد با چیزهایی عجیب و غریب هستید که از شکل طراحی محیط و دنیای بازی گرفته تا ساز و کارهای متنوعی که در بازی باید با استفاده از آن خود را به جای دیگری برسانید و یا به هدف خاصی دست بیابید، شما را ترغیب خواهند کرد که مکاشفه بیشتری در دنیای پر از رنگ، خیالی و دوست داشتنی این بازی انجام دهید.
شما در جریان بازی کنترل دو سگ را به عهده دارید که از شکم به یکدیگر متصل هستند و جالبتر از آن، میتوانند کش بیایند! خاصیت کشسانی آنها یکی از سنگ بناهای اصلی مکانیکهای متنوعی است که در بازی با آن رو به رو خواهید شد، اما این خاصیت کشسانی محدودیتهایی دارد و شما نمیتوانید این دو سگ عجیب را هرچقدر که دوست دارید از یکدیگر دور کنید، چرا که یک محدودیتی برای میزان کش آمدن و فاصله گرفتن آنها از یکدیگر وجود دارد.
هنگامی که در دنیای جذاب بازی در حال اکتشاف و حل معماهایی که طراحان مراحل به خوبی و با دقت بسیار زیاد برای شما طراحی کردهاند هستید، متوجه خواهید شد که محدودیت کش آمدن سگها تا حد زیادی مربوط به نحوه طراحی شدن معماهای درون بازی است و در صورتی که سگها میتوانستند بدون محدودیت کش بیایند، قریب به اتفاق معماهای بازی، جذابیت خود را از دست میدادند.
در حالت تک نفره، شما کنترل هر دو سگ را به عهده دارید و باید همزمان حرکت هر دوی آنها را با استفاده از Thumb stick ها کنترل کنید و این باعث میشود تا حالت تک نفره PHOGS تا حد زیادی از حالت دو نفره آن سختتر شود. البته در حالت دو نفره نیز عدم هماهنگی با بازیکن دیگر میتواند چالشهایی را برای هر دوی بازیکنان به وجود بیاورد که پرتکرار ترین آن، قرار گرفتن سر راه یکدیگر و محدود کردن حرکت بازیکن دیگر است که شما را در انجام معما عقب میاندازد.
اگر حل یک معما مدت زمان زیادی به طول انجامید، نگران نباشید، در PHOGS هیچ محدودیت زمانیای وجود ندارد و مراحل شمارش معکوس ندارند، پس میتوانید حتی گاهی در جریان مرحله بی حرکت بایستید و از مناظر کارتونی و زیبای موجود در بازی لذت ببرید. حتی نیازی نیست نگران مردن باشید، چرا که بلافاصله پس از اینکه در انجام مرحلهای با ناکامی رو به رو میشوید و شکست میخورید، در یک چکپوینت که معمولا نزدیک به جایی که موفق به عبور از آن نشدهاید، respawn خواهید شد.
گیمپلی بازی از ابتدا تا انتها، با پیشرفت شما در مراحل بازی رفته رفته چالش برانگیزتر میشود و با معرفی مکانیکهای معمایی جدید، از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. سگها میتوانند برخی اشیاء را جا به جا کنند و در برخی معماها باید یکی از سگها جسمی را جا به جا کند تا سگ دیگر بتواند از مانعی عبور کند و سپس ادامه بدن خود را نیز از مانع عبور دهد.
وجود اِلِمانهای فانتزی متعدد در بازی موقعیتهای بامزهای را به وجود می آورد. یک نمونه از این اِلِمانها استفاده از کرمهای غولپیکری هستند که به عنوان یک تونل میتواند سگها را از بخشی به بخش دیگر یک مرحله یا از مرحلهای به مرحله دیگر برساند.
عناصر تصویری بازی و گرافیک آن هماهنگ با فضای فانتزی و دوست داشتنی بازی طراحی شده است و انتخاب رنگهای زنده فانتزی و نحوه پردازش آنها توسط shader ها، که آنها را به شکلی کارتونی به مخاطب نمایش میدهد، حس و حال بسیار خوبی به بازی میدهد و بازیکن را در فضایی بسیار جذاب و دلنشین غرق میکند.
موسیقی و صداگذاری بازی نیز پیرو همین دید خلاقانه و فانتزی طراحی و تنظیم شده است و با اینکه موسیقی آن یک شاهکار هنری که توسط موسیقیدانان مطرح تنظیم شده باشد نیست، کاملا هماهنگ با فضا و با حفظ مینیمالیسم، مخاطب را در تجربه رنگارنگ خود در PHOGS همراهی میکند.
معماهای جذاب
گیمپلی متنوع
طراحی گرافیکی دلنشین
پایانبندی فوقالعاده
کنترلهای غیرعادی
تفاوت نسبی حالت تکنفره با حالت دونفره