سلام خدمت دوستان و همراهان عزیز وبسایت Parsjoy. با نقد و بررسی بازی Katana Kata که یک عنوان در سبک بازی های ماجراجویی و نقش آفرینی بوده و ابتدا در سال 2020 برای سیستم رایانه های شخصی و سپس در سال 2021 نسخه ی کنسولی آن برای پلتفرم های نسل هشتمی Nintendo Switch , Xbox One و همچنین Playstation 4 منتشر شده است همراه ما باشید.
سری بازی های Souls را میتوان تقریبا ارائه دهنده سبک جدیدی در بازی ها و عناوین نقش آفرینی دانست که بخاطر گیم پلی های سخت و چالش برانگیزشان شناخته شده و دیگر در حال حاظر بخاطر وجود استاندارد های بالایشان به عنوان یک بازی مرجع در میان اینگونه عناوین شناخته میشوند، شما در این بازی ها باید به حداکثر مهارت خود در زمینه بازی های نقش آفرینی دست پیدا کرده و با صبر و تحمل بالا برای مرگ های بیشماری در بازی بتوانید از سد دشمنان بی رحم خود گذر کرده و آن ها را از میان ببرید، البته به این معنا هم نیست که صرفا دشمنان شما از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و در عوض شما هیچ قدرت یا مهارت خاصی نداشته و بازی از کشتن شما لذت زیادی ببرد، در واقع شما نیز از مهارت های خاصی بهره برده که در طول بازی به کمک شما آمده و همچنین سیستم مبارزات و گیم پلی بازی به حدی دقیق و استاندارد بوده که با استفاده درست و به موقع آن ها میتوانید سخت ترین دشمنان را شکست دهید، اما پیدا کردن استراتژی خاص برای مبارزه با هر دشمن و همچنین دستیابی به سرعت عمل قابل قبول و بدون اشتباه برای استفاده از مکانیزم های درون بازی میتواند زمان بر و موجب مرگ های زیادی شود اما صرفا مرگ های درون بازی غیر منطقی نبوده و با بالارفتن مهارت و رعایت درست این نکات میتوانید بر دشمنان خود غلبه کرده و بازی را به اتمام برسانید.
بازی Katana Kata نیز عنوانی در همین سبک بوده که به ظاهر نوید یک بازی چالش برانگیز اما لذت بخش را خواهد داد و الگو برداری های بسیاری از عناوین بزرگ این سبک مانند سری بازی های Souls و عناوین Sekiro و Nioh در این عنوان شده است، اما به نظر میرسد سازندگان بازی درک درستی از یک عنوان چالش برانگیز نداشته و صرفا تنها هدف اینگونه از بازی هارا کشتن شما میدانند. چیزی که واقعا در بازی های چالش برانگیز در اولویت های بعدی قرار گرفته و در وهله ی اول وجود مکانیک های دقیق درون بازی اهمیت بالایی خواهد داشت.
شما به عنوان شاگرد یک استاد بزرگ شمشیر زنی وظیفه کشتن شاگرد های سابق او را بر عهده خواهید گرفت و از همین رو نیز وارد بازی و داستان اصلی آن خواهید شد، در طول بازی با دشمنان بسیار زیاد و متنوعی روبرو خواهید شد، از سامورایی ها و نینجا های تعلیم دیده، تا کشتی گیران سنگین وزن ژاپنی. این ناراحت کننده است که بگویم بازی در بسیاری از قسمت ها توانسته به موفقیت ها و استاندارد های خوبی دست پیدا کند اما با بوجود آوردن یک سیستم مبارزه بسیار نادرست تمامی این موفقیت ها را زیر پاهایش له میکند.
در ابتدا و شروع بازی شما صرفا یک شمشیر کاتانا ی ساده در دست خواهید داشت، اما با پیش روی در همان مراحل ابتدایی بازی متوجه وجود تنوع بسیار بالا در میان ایسن شمشیر ها خواهید شد، تنوعی نه تنها از نظر ظاهری بسیار بالا و قابل قبول است، بلکه از نظر کارایی و همچنین ویژگی های خاص آن ها نیز بسیار خوب کار شده است، برای مثال ممکن است یک شمشیر به شما یک جان اضافه داده و یا یک شمشیر آسیب بیشتری به یک گروه خاص از دشمنان وارد کند، و یا حتی شمشیری که به صورت تصادفی و درصدی در ضربات شما آسیب بیشتری را وارد کند.
اما موضوع اصلی این است که این مکانیزم ها و تنوع ها به راحتی در میان اشتباهات پر شمار بازی گم خواهند شد، چیزی که واضح است این است که بازی یک عنوان چالش برانگیز است و یا حداقل سعی داشته یک عنوان اینچنینی باشد، به همین دلیل طبیعی است که دشمنانی سخت تر و قدرتمند تر را برای مبارزه با شما راهی کند، اما بازی صرفا چالش برانگیز بودن را در کشتن شما میبیند، اصلا هم برایش مهم نیست که شما بر اثر مهارت پایینتان میمیرید و یا بر اثر اشتباهاتی که درون بازی وجود دارد، چه منطقی و چه غیر منطقی، برای بازی این مهم است که شما را خواهد کشت. برای مثال هنگام مواجهه با چندین دشمن شما نمیتوانید به صورت دستی انتخاب کنید که که به کدامیک از آن ها ضربه زده و یا در مقبل ضربه هایش دفاع کنید، ممکن است شما با چندین دشمن روبرو شوید و بازی به صورت خودکار شما را با اولین دشمن روبرو و خواهد کرد، در حالی که ممکن است دشمن دیگری به شما ضربه زده و در این صورت شما نمیتوانید در مقابل آن ضربه دفاع کنید، برخی از ضربات نیز وجود دارند که هیچ دفاعی برای آن نیست و حتی با جا خالی دادن هم با شما برخورد میکنند، یا برای مثال ممکن است شما توسط دشمن یا چیزی نامرئی مورد حمله قرار گرفته و یا بهتر بگویم به یکباره از سلامتی شما کم شود.
طراحی های کلاسیک ژاپنی
تنوع خوب در سلاح ها
سیستم بد و کند مبارزات
مرگ های غیر منطقی
مکانیزم های پر اشتباه دفاع و جای خالی
عدم کنترل سیستم انتخاب دشمن به صورت دستی