سبک Shoot ’em up که به اختصار Shump گفته می شود، جزو ژانرهای پرطرفدار در میان بازیهای اکشن است که برخی از عناوین کلاسیک دهه 90 میلادی نیز در همین سبک بوده اند. بازیهای این سبک از گذشته تا به امروز همچنان توانسته اند محبوبیت خود را حفظ کنند و طی چند سال اخیر شاهد روند رو به رشدی در انتشار بازی سبک Shump بوده ایم. یکی از توسعه دهنده بسیار مشهور در زمینه ساخت بازیهای این سبک، استودیوی Team Ladybug است که بازی DRAINUS به عنوان جدیدترین محصول آنها محسوب می شود که مانند بسیاری از تیراندازان دوبعدی، ژانر خود را تا حد قابل توجهی توسعه نمی دهد، اما از نظر بصری و تماشایی، چیزهای زیادی برای ارائه دارد. این بازی در سال 2022 برای PC منتشر شد و به علت موفقیت های که به همراه داشت، تصمیم سازندگان بر آن شد که در 2 فوریه 2023 نسخه نینتندو سوئیچ بازی را عرضه کنند.
به احتمال زیادی هیچ پلیری را پیدا نمی کنید که از یک عنوان shmup انتظار داستانی پرمحتوا را داشته باشد، اما بازی Drainus روایت مناسبی برای گفتن در طول زمان کوتاه شش مرحله ای خود دارد. بازیکنان نقش Irina، برده امپراتوری Kharlal را بر عهده می گیرند که در تلاش برای نجات پدر بیمارش، با قورباغه ای از آینده روبرو می شود. با پیشرفت در بازی این داستان بسیار عجیب و غریب می شود، اما در حال حاضر، به طرز عجیبی منطقی است و شما به نوعی با آن پیش می روید. این احتمالاً به این دلیل است که چگونه بسیاری از شخصیتهای داستانی و عمومی در دیالوگها از نوارهای ضبط شده ای که میتوان در مراحل پنهان یافت میشوند، توضیح داده می شوند.
در لحظات ابتدایی، قهرمان داستان ایرینا سفینه Drainus را می دزدد که بازی با هوشمندی آن را وارد مرحله آموزش می کند. از آن به بعد، او در حال فرار است و در حالی که از پیشگویی قورباغه سفر در زمان پیروی می کند، با نیروهای امپراتوری خرلال مبارزه می کند. صحنه های دیالوگ سریع هستند و شما معمولا قبل از اینکه متوجه شوید وارد عمل می شوید. با این حال، اگر به گزارش ها پنهان موجود در بازی گوش دهید، متوجه می شوید کاراکترهای داستان هر کدام شخصیت پردازی متمایزی دارند که به قابلیت پخش مجدد بازی می افزاید.
در سطح پایه، بازی Drainus دقیقاً همان چیزی است که از هر تیراندازی دوبعدی و یک عنوان Shump انتظار دارید، چه در دهه 90 ساخته شده باشد و چه در حال حاضر. صفحه تصویر از چپ به راست پیمایش میشود و شما به هر چیزی که حرکت میکند، شلیک می کنید. با وجود این، چندین ویژگی مدرن وجود دارد که گیم پلی را بسیار منحصر به فرد می کند. در اوایل بازی متوجه خواهید شد که اغلب گلوله های زیادی در هر زمان روی صفحه نمایش وجود دارد و راه های کمی برای دور زدن کامل آنها وجود دارد. اما خوشبختانه ترفند متمایز Drainus قابلیت سفینه شما در جذب آتش دشمن و پرتاب آن از طریق انبوهی از موشک های هدایت شده است که هر چه بیشتر از این ویژگی کنید قدرت خود را افزایش می دهید. این ویژگی که “Reflector” نامیده می شود، به نوبه خود باعث ایجاد یک ریتم منظم و رضایت بخش از گرفتن و رها کردن شلیک های دشمنان می شود.
همه حملات را می توان برای مدت محدودی به غیر از پرتابه هایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند جذب کرد. این ویژگی شبیه بازی قبلی استودیوی سازنده، Record of Lodoss War است که میتوانید پرتابههای رنگی را جذب کنید. سفینه شما مجهز به یک سپر است که به سرعت شارژ می شود، اما با توجه به اینکه HP شما بسیار محدود است، باید از مقدار باقیمانده سپر آگاه باشید. پاورآپ ها از دشمنان سرنگون شده خاصی ارائه میشوند، بنابراین لازم نیست زیاد نگران باشید، اما همیشه بهتر است با احتیاط عمل کنید. پاورآپ ها به شکل کریستال هایی هستند که باید آن ها را جمع کنید. کریستال های قابل جمع آوری به طور غیرمستقیم برای مجهز کردن سفینه شما استفاده می شود که می توانید هر زمان که بخواهید به کشتی خود اضافه کنید. با این حال این کار شامل توقف بازی و دست و پنجه نرم کردن با یک منو است که در وسط اکشن هیجان انگیز بازی حواس شما را پرت می کند.
پلیرهایی که بازیهای شوتر را عمدتاً به خاطر چالش برانگیز بودن آنها انجام میدهند، ممکن است در اینجا ناامید شوند، در مدت زمانی که مشغول تجربه Drainus هستید، چیز کمی وجود دارد که باعث شود یک کهنهکار این ژانر تا آخرین لحظات لذت ببرد، زیرا گیم پلی بازی چندان چالش برانگیز نیست. این بازی دشمنان بزرگی دارد که در هر مرحله باید آنها را از بین ببرید. علاوه بر این، نبرد با باس ها چندین مرحله مختلف دارند که هر کدام چالش برانگیز هستند.
Drainus بینقص نیست، زیرا فراتر از بحث سیستم ارتقا، برخی از مجموعهها کمی یادآور بازیهای دیگر هستند، اما مشکل قبلی را میتوان تنها با کمی تنظیم مجدد اصلاح کرد – که ممکن است با برنامهریزی نسخه نینتندو سوییچ ارائه شود. زیبایی شناسی بازی واقعا عالی است، با آثار هنری باشکوهی که از انسجام بزرگان این ژانر برخوردار است و حتی داستانی وجود دارد که همه آن را در کنار هم قرار می دهد و در صحنه های کوتاه گفته می شود.
طراحی عالی مراحل و دشمنان بازی
تنوع زیاد هم از نظر بصری و هم از نظر ساختاری
سیستم ارتقاء جاه طلبانه با ارائه گزینه های متنوع
گرافیک دوبعدی فوق العاده
استفاده از یک مکانیزم نوآورانه در بخش گیم پلی که به خوبی اجرا شده است
برای پلیرهای هاردکور چالش های خاصی را ارائه نمی دهد
سیستم ارتقاء پیچیده است و مجبور شدن به توقف بازی برای تغییر آن می تواند سرعت گیم پلی را خراب کند