Dead Tomb یک بازی است که می تواند قبل از شروع بازی، علاقه شما را برانگیزد. این یک تجربه در سبک نقطه و کلیک جذاب است که توسط CollectorVison Games/Acclaim توسعه یافته و توسط 8 Bit Legit منتشر شده است. علاوه بر این، چند پازل آزمایشی دارد و مرگ های متوالی همواره در گوشه و کنار دنیای بازی انتظار شما را می کشند.
بر این اساس، این بازی نوستالژیک فوق العاده شما را در تمام طول مدت آزمایش خواهد کرد و مهارت های ماجراجویی تان را زیر سوال می برد. علاوه بر این، ماهیت عجیب و غریب هر معمای آن به جلوگیری از خسته کننده شدن گیم پلی کمک می کند. بنابراین، اگرچه Dead Tomb هیچ چیز جدیدی به این ژانر ارائه نمی دهد، اما هنوز هم یک عنوان جذاب و لذت بخش است. با نقد و بررسی این بازی در وب سایت Pars Joy با ما همراه باشید.
در داستان این بازی ماجراجویی متعلق به کنسول NES، شما کنترل مسافری را به دست میگیرید که در پایان سفرش در مصر سرگردان میشود، کشتیاش دزدیده میشود و اکنون در یک هرم به دام افتاده است! بنابراین، این به شما بستگی دارد که از هرم و هر تله موجود در داخل آن فرار کنید.
از لحاظ گیم پلی، Dead Tomb یک بازی ماجراجویی است، اما برخلاف بسیاری از عناوین برجسته NES مانند Portopia، Tombs & Treasure و Maniac Mansion، این بازی کاملاً با حرکت شخصیت شما در اطراف هر صفحه و تعامل با اشیا از طریق فشار دادن دکمه کنترل می شود. به این صورت که شما به سمت چیزی می روید که قهرمان داستان به آن علاقه نشان می دهد، سپس دکمه A دسته ایکس باکس را فشار می دهید و می توانید از بین گزینه های مختلفی که نمایش داده می شود، یکی را انتخاب کنید. در این لحظه کارهای مختلفی برای انجام وجود دارد و معمولاً فقط می خواهید به چیزی نگاه کنید یا سعی کنید چیزی را حرکت دهید، اما گاهی اوقات از دستورات دیگری مانند گره زدن یک شی به هم یا بریدن چیزی با چاقو استفاده می کنید. البته این دو مورد آخری به ندرت در طول بازی مورد استفاده قرار می گیرند و برخی از آنها فقط باید یک یا دو بار در طول کل ماجراجویی شما استفاده شوند.
شما همچنین یک موجودی ذخیره دارید که با پیشرفت در بازی و با جمع آوری آیتم های مختلف از هرم، مقدار آن را توسعه می دهید. با این حال، به ندرت نیاز به رفتن به این منو برای استفاده از هر یک از آنها دارید، زیرا معمولاً یک دستور فقط زمانی که آیتم مورد نظر را در اختیار دارید، فعال می کند و این ویژگی گیم پلی را بسیار ساده می کند، حتی می توانید با اجبار هر فرمان پس از رسیدن به یک شی قابل مشاهده جدید، از آن صرف نظر کنید.
هر قسمت از هرم به چندین اتاق که توسط مسیرهای انشعاب به هم متصل شده اند تقسیم بندی شده است و بنابراین بیشتر وقت شما صرف عبور از مجموعه کوچکی از اتاق ها می شود. این مکان ها را با حل پازل های کوچک از آیتم هایی که در اختیار دارید، تکمیل می کنید و سپس آیتم مورد نیاز برای رسیدن به بخش بعدی هرم را به دست می آورید.
خوشبختانه در سراسر بازی نیاز بسیار کمی برای بازگشت به مناطق قبلی دارید و از این لحاظ گیم پلی بازی نسبتاً خطی و بدون استرس دنبال می شود. البته این بدان معنا نیست که تکمیل Dead Tomb مثل آب خوردن باشد، زیرا در طول سفر خود باید با تلهها و موقعیتهایی که شما را به چالش میکشند مقابله کنید. با این حال، مردن هیچ مجازاتی ندارد و فقط باعث میشود اتاق فعلی را که در آن بودید مجدداً تنظیم کنید، بنابراین هیچ پیشرفتی برای نگرانی وجود ندارد.
مشابه پورت های قبلی استودیوی بازی سازی 8-Bit Legit، در بازی Dead Tomb نیز شما یک اسکن از کتابچه راهنمای دستورالعمل واقعی و برخی از تنظیمات اولیه حاشیه صفحه بازی را دارید. متاسفانه هنوز هیچ قابلیت تغییر اندازه صفحه نمایش یا گزینه های حالت ذخیره وجود ندارد (اینها جزو ویژگی های اصلی عناوین کلاسیک NES بودند) با این حال، گرافیک بازی برای یک عنوان مدرن NES بسیار زیبا به نظر میرسد، با رنگهای روشن و جلوه های بصری خوب برای نشان دادن تغییرات اتاق که هر کدام واقعا عالی کار شده اند.
در حالی که رابط کاربری بازی بسیار ابتدایی است، درک آن برای سایر بازیکنان تازه وارد نیز واقعا آسان است و علیرغم اینکه اکثر پس زمینه ها نسبتاً یکسان هستند، بازی به هیچ وجه زشت به نظر نمی رسد و همچنان از بسیاری از بازی های ماجراجویی کنسول های قدیمی NES/Famicom نیز زیباتر به نظر می رسد و به خوبی حال و هوای عناوین قدیمی را بازسازی می کند. موسیقی متن نیز مجموعه ای از آهنگ های تکراری است که جذاب هستند، اما چیز دیگری برای نوشتن در مورد آن وجود ندارد، اگرچه من تم پایان را کمی بیشتر دوست داشتم.
در پایان می توانم بگویم چون Dead Tomb در اصل یک بازی متعلق به کنسول NES است، پس باید منتظر مرگ های زیادی در طول بازی خود باشید. با این حال رازهای جالب زیادی برای کشف در دنیای بازی وجود خواهد داشت و لحظات آزمون و خطای بسیاری وجود دارد، اما زمانی که یک قدم به راه حل هر معما نزدیک تر می شوید، متوجه می شوید بازی واقعاً آنقدرها هم خسته کننده نیست.
در نهایت متوجه شدم که این عنوان به سرعت تبدیل به یک بازی کوچک سرگرم کننده و زیبا می شود که ارزش بازی کردن تا انتها را داشت. چند باری که گیر کردم، وقتی به دنبال راهحل میگشتم، به سرعت متوجه شدم که اغلب بسیار سادهتر از آن چیزی است که به نظر میرسید و با توجه به اینکه هیچ یک از معماها خیلی عجیب و غریب نیستند، قطعاً توصیه میکنم فقط به صورت کورکورانه عمل کنید و با گذراندن زمان سرگرم کننده راه خود را تا انتها مشخص کنید.
گیم پلی سرگرم کننده ای دارد
رابط کاربری بسیار ابتدایی است
کنترل های روان و پاسخگو
جلوه های بصری بسیار خوب هستند
فاقد حالت های ذخیره (save state) است
یک عنوان ماجراجویی کوتاه است
هیچ گونه ارزش تکرارپذیری ندارد
می توانست از موسیقی های متنوع تری استفاده کند