نقد و بررسی بازی BZZZT

توسط Pars Joy در 8 سپتامبر 2024

توسعه دهنده KO.DLL پس از موفقیت های چشم گیری که با انتشار بازی BZZZT به دست آورد، تصمیم گرفت این عنوان را برای دارندگان نینتندو سوئیچ نیز عرضه کند. اگر از علاقمندان به بازیهای پلتفرمر و سکوبازی هستید، حتما این عنوان را قبلا روی رایانه های شخصی خودتان تجربه کرده اید.

بازی BZZZT ابتدا در سال 2023 به طور انحصاری برروی PC منتشر شد و واقعا توانست جزو برترین عناوین ژانر خود جای گیرد، اکنون که در سال 2024 هستیم، فرصت دیگری برای دارندگان نینتندو سوئیچ فراهم شده تا بتوانند این شاهکار پلتفرمر را تجربه کنند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی در وب سایت Pars Joy با ما همراه باشید.

به نظر می رسد که Bzzzt از این انتظار که باید داستانی داشته باشد، خجالت زده است و اینکه چگونه روایت خود را به طور اجمالی معرفی می کند، به نوعی تعجب آور است. داستان از جایی آغاز می شود که دانشمندان یک هوش مصنوعی ساخته اند و آن را به یک ربات منتقل می کنند تا توانایی های دویدن و پریدن آن را آزمایش کنند. سپس یک دانشمند شرور ظاهر می شود که به خاطر کلاه ایمنی که بر سر گذاشته، او را به یک فرد شرور تبدیل کرد. سپس دانشمندان خوب داستان ربوده می شوند و این به شما بستگی دارد که 52 مرحله پلتفرمینگ را برای بازگرداندن آنها انجام دهید.

خوشبختانه BZZZT المان های پلتفرمر و پازل دو بعدی خود را در خالص ترین و مستقیم ترین حالت ارائه می دهد. هدف هر مرحله ساده است – از ورودی حرکت کرده و به خروجی برسید، همین! انجام این کار با پرش روی ربات‌های مرگبار، میدان‌های مملو از لیزر، تیغه‌های اره، زمین‌های متحرک و هر مانع دیگری که این سبک به طور سنتی ارائه می‌کند، پیچیده شده است.

این هم اغراق آمیز نیست – Bzzzt چیزی کمتر از بهترین مجموعه از هر مکانیک و تهدیدی است که طرفداران این ژانر انتظار دارند. نتیجه این فلسفه طراحی، بازی ای است که با چنان سرعتی سرسام آور حرکت می کند که هرگز فرصتی برای خسته شدن به شما نمی دهد. مثلا یک مرحله ممکن است شامل دریچه‌هایی باشد که ربات ما را به سمت بالا پرتاب می‌کند و مرحله بعدی در اطراف مجموعه‌ای از نردبان‌هایی ساخته می‌شود که باید بین آنها جابجا شوید و از ربات‌هایی که روی آن‌ها بالا و پایین می‌لغزند اجتناب کنید.


روش های مختلف بسیار زیادی وجود دارد که Bzzzt تقریباً هرگز آنها را بیش از یک بار تکرار نمی کند. در حالی که هر مرحله، نوعی دیوار کشنده و یا پرش دشوار را ارائه می‌کند، مکانیک‌های عمیق‌تر مانند یک سکوی تفنگ متحرک که شما باید با استفاده از دکمه‌ها آن را کنترل کنید، یا یک مرحله ساخته شده در اطراف یک طبقه در حال انفجار، نشان دهنده یک باور واقعی به مهارت های طراحی توسعه دهندگان است.

یکی از انتقادهایی که در مورد این بازی مطرح است، تعداد کم مراحل آن است. به راحتی می‌توانستم زمان تکمیل این بازی را سه یا چهار برابر ببینم، ای کاش توسعه‌دهندگان هر ترفند جدید را در یک سری کامل سطوح، به سبک Super Meat Boy قرار داده بودند. با این حال، آن‌ها این کار را نکردند که ناامیدکننده است، زیرا من طراحی مراحل BZZZT را می‌پسندم که واقعا چشمگیر است. این‌ها توسعه‌دهندگانی هستند که می‌دانند کار بزرگی انجام داده‌اند و علاقه‌ای به این ندارند که روی موفقیت‌های خود استراحت کنند.

البته اگر کنترل‌های این بازی کاملاً بی‌نقص نبود، تا این حد موفق نمی شد و من خوشحالم که گزارش می‌دهم دقیقاً به همان خوبی که لازم است ظاهر می شود. ربات قهرمان بازی به نرمی در مراحل حرکت می کند، با فیزیک پرش که گرانش کافی برای احساس رضایت دارد، در حالی که هرگز سرعت را کاهش نمی دهد. سپس، به زودی از میان پیچ و خم هایی که به طور فزاینده ای در هم پیچیده شده اند، هوا خواهد رفت و دوبار می پرد.

در پیچشی که انتظارش را نداشتم، حرکت Dash را می‌توان بی‌نهایت بار با پر کردن مجدد یک نوار ثانیه‌ای استفاده کرد، که در ابتدا به نظر می‌رسد که از بین می‌رود، اما طراحی سطح تضمین می‌کند که این توانایی نمی‌تواند باشد و مورد سوء استفاده قرار گرفته است. در واقع، توسعه‌دهندگان متکی به این هستند که بازیکن در سطوح بعدی یک حکت جاخالی بی‌پایان داشته باشد و آنها را مجبور به انجام برخی حرکات آکروباتیک واقعاً چشمگیر کند.

به طور کلی Bzzzt عملکرد خوبی دارد که به شما اجازه می دهد تا ارتقاهای خود را بعد از باز شدن قفل نگه دارید، بنابراین یک موضوع ساده است که به سطوح قبلی برگردید و از پرش دوبل و dash استفاده کنید تا به راحتی همه چیز را جمع آوری کنید و زمان قبلی را جبران نمایید. اما مشکل اینجاست که انگیزه ای برای انجام این کار وجود ندارد. برای توسعه‌دهندگانی که به‌طور کامل جذابیت عناوین پلتفرمر چالش‌برانگیز را درک می‌کنند، عجیب است که ببینیم آن‌ها کاملاً از جنبه‌ای که به عنوان انگیزه قوی برای بسیاری از بازیکنان عمل می‌کند، دم می‌زنند و در عین حال از قرار دادن آن خودداری کرده اند.

نکات مثبت

استفاده عالی از پالت های رنگی متنوع در طراحی دنیای بازی
کنترلرهای کاملا دقیق و بی نقص هستند
موسیقی ای که کاملا با ریتم بازی همخوانی دارد
ارائه یک گیم پلی جذاب که اصلا خسته کننده نمی شود

نکات منفی

پس از یکبار تکمیل بازی، دلیلی برای تکرار آن وجود ندارد
می توانست از روایت داستانی جذاب تری استفاده کند

امتیاز
امتیاز
گرافیک
8.5
داستان
7.5
گیم پلی
9.5
موسیقی
8.0
جزئیات

علیرغم کمبود جوایز برای فراتر رفتن، من BZZZT را لذت بخش یافتم. این یک شاهکار پلتفرمینگ است که توسط افرادی ساخته شده که تمامی ویژگی های این ژانر را می شناسند. هرکسی که عاشق عناوین پلتفرمر فوق‌العاده جذاب است، مطمئناً آن را دوست دارد، زیرا این یک بازی واقعا استثنایی است که به اندازه هر یک از عناوین برتر این ژانر برای بازی کردن ارزشمند است.

8.4
امتیاز کل
شما به این نمره داده اید
همچنین در پارس جوی
 
نقد و بررسی بازی Shadows of the Damned: Hella Remastered
7 نوامبر 2024
توسط Pars Joy
نقد و بررسی
ادلمه مطلب
پست های جدید پارس جوی
8.0

نقد و بررسی بازی Shadows of the Damned: Hella Remastered

6.6

نقد و بررسی بازی AirportSim

8.4

نقد و بررسی بازی Aery – Midnight Hour

7.9

نقد و بررسی بازی Beyond Galaxyland

8.5

نقد و بررسی بازی Wargroove 2

8.1

نقد و بررسی بازی Marble Abduction! Patti Hattu

7.6

نقد و بررسی بازی Aery – Ancient Empires

Pars Joy since 2014, All Rights Reserved