خب بهتر است بعد از مدتی انتظار، به سراق یکی از بازیهای ایندی و آرکید سال ۲۰۱۹ برویم که جای حرف بسیاری برای گفتن دارد.
این بازی که Bug Fables: The Everlasting Sapling نام دارد، یک بازی ایندی است که در سال ۲۰۱۹ و در تاریخ ۲۱ نوامبر توسط کمپانی Moonsprout Games نوشته شد. این بازی توسط شرکت DANGEN Entertainment نیز به بازار عرضه شد.
میدانیم که بازیهای ایندی را کمپانی های مستقل میسازند و خب واضح است که نسبت به شرکتهای معروف و یا برند، بودجه کمتری به کار اختصاص میدهند.
این بازی در واقع یک بازی اکشن محسوب میشود که در عین حال یک تجربه ناب از ماجراجویی و شخصیت پردازیست.
اگر بخواهیم ژانرهای بازی را نام ببریم میتوانیم به اینصورت آنها را دسته بندی کنیم:
Action – Adventure – Indie – RPG
این بازی یک تلفیق ناب به حساب می آید. اگر بخواهیم این تلفیق را بررسی کنیم به راحتی میتوانیم به RPG بودن بازی یا همان شخصیت پردازی آن اشاره کنیم. این بازی یک بازی آرکید محسوب میشود اما در بازیهای قدیمی و آرکید ما شاهد چنین ژانری نبوده ایم. ژانر RPG یک استایل امروزی است.
شما در این بازی ماجراجویانه با سه شخصیت و قهرمان اصلی بازی میکنید. نام این سه شخصیت Vi , Kabbu و Leif است.
شما ماجراجوییتان را از ماموریتهای حماسی در مکانی به نام Bugaria آغاز میکنید. در واقع هدف شخصیتهای داستان ما گشتم به دنبال یک گنجینه ای است به نام The Everlasting Sapling . این گنجینه به قهرمانان داستان ما عمر جاودانه میدهد. پس خودتان را باید برای یک چالش ناب و لذت بخش آماده کنید.
بازی در واقع طراحی و دیزاین کارتونی و رنگ آمیزی بسیار متنوع را داراست. تم بازی قهرمان پرور است و شما به عنوان این قهرمان در بازی قابلیت استفاده از مهارتهای مختلفی را دارید و میتوانید حتی آنها را افزایش و یا بهبود ببخشید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیستم مبارزه در این بازی بصورت turn-based طراحی شده است. شاید برخی از شما مخاطبان عزیز با این سبک مبارزه آشنایی کامل نداشته باشید و به همین دلیل تصمیم داریم کمی درباره آن توضیح دهیم.
همانگونه که نام این سبک مبارزه نشان میدهد ( به معنی مبارزه نوبتی)، این سیستم فایت بصورت نوبتی طراحی شده است.
شما در بازی Bug Fables: The Everlasting Sapling سه قهرمان و یا همان کاراکتر را کنترل میکنید. در صورت لزوم جای آنها را عوض میکنید و یا از مهارتهای هرکدتم استفاده میکنید. در سیستم مبارزه های نوبتی که البته خود به گونه های متفاوتی طراحی میشوند، معمولا یک حمله از طرف بازیکن و یک حمله از طرف دشمن صورت میگیرد. این چرخه ادامه دارد تا یک طرف مبارزه از پای درآید.
البته گاهی این مکانیک کمی تفاوت هم دارد اما در این بازی ما شاهد همین سیستم مبارزه هستیم. شما با هر سه کاراکتر خود وارد زمین مبارزه میشوید و به تعداد محدود که نسبت به هر مبارزه متفاوت است، حمله های خود را اجرا میکنید.
در حین مبارزه میتوانید از هر سه قهرمان خود استفاده کنید و بسته به نوع مبارزه آنهارا تغییر دهید.
شما در این بازی یه قهرمان دارید که هر کدام یک نوع حشره هستند و همانطور که اشاره کردیم در جست و جوی یک گنجینه اید که خوردن یک برگ از آن به شما عمر جاودان میدهد.
در این مسیر پر پیچ و خم باید معماهای بسیاری را حل کنید و دشمنان بزرگی را از پای در بیاورید.
در طول بازی شما باید در جایگاه درست از مهارتهای کارکترها بهره بگیرید. در واقع، در حل پازلها باید بفهمید که کدامیک از قهرمانان ما میتوانند آن کار بخصوص را انجام دهند. مثلا گاهی لازم است یک دکمه در فاصله زیاد را بزنید تا مسیرتان باز شود. برای اینکار باید از شخصیت اول یعنی Vi که یک زنبور است استفاده کنید. او یک بومرنگ دارد که با پرتاب آن میتواند این کار را انجام دهد.
و یا اینکه یکی دیگر از شخصیتهای ما که Leif نام دارد، یک پروانه است. در واقع او یک پروانه جادوگر است که میتواند آبهای جاری را به یخ تبدیل کند که گاهی میتوانید از آنها بالا بروید. البته این یخها بالاخره آب میشوند. پس باید سریع عمل کنید.
دیگر شخصیت داستان ما که Kabbu نام دارد، یک سوسک درختی است که میتواند آن بلوک های یخی را به سمت جلو حرکت بدهد و یا اینکه علف ها را قطع کند تا مسیر را برای شما باز کند.
با اینکه نقشه و داستان و حتی پازلها شما را به سمت جلو میبرند، اما باید مطمئن شوید که درست عمل میکنید وگرنه ساعتها باید در یک معما گیر کنید و این میتواند خسته کننده باشد.
در عین حال بازی گاهی اوقات شما را به دلایل مختلف، به عقب برمیگرداند. به طوری که برای انجام برخی معما ها مجبور هستید که به عقبتر و شاید هم به نقطه شروع داستان بازگردید. پس این بازی به گونه ای است که بازیکن میتواند بارها و بارها یک محدوده را جست و جو کند.
در اینها، اتفاقات بی ربطی هم در بازی رخ میدهد. مثلا شخصیتهای غیر قابل بازی (NPC) نیز وجود دارند که در جای جای نقشه بازی پخش شده اند و شما برای دسترسی به چندی از ماموریتهای جانبی و یا بازیهای کوچک مثل کارت بازی و… باید به این کارکترها دسترسی پیدا کنید.
این بازی های کوچک که به آنها Mini Game میگوییم، شاید کمی بی ربط به محتوای داستان ما باشند، اما خب سرگزم کنندن محسوب میشوند.
مهارتهای این سه قهرمان ما کمی در مبارزات تغییر میکند. به طور مثال Kabbu از ضربه های نزدیک استفاده میکند. Vi که خودش یک زنبور است، میتواند پرواز کند و از راه دور به دشمنان آسیب برساند و همچنین میتواند دشمنانی که پرواز میکنند را از پای در آورد. Leif هم که یک جادوگر است از حمله های با رنج زیاد و دور بهره میبرد.
همچنین شما میتوانید از ترکیبی از مهارتهای این سه قهرمان استفاده کنید. در این صورت قطعا مبارزات زیباتر، سریعتر و تاثیر گذارتری خواهید داشت. میتوانید از کارهای گروهی برای آسیب رسانی بیشتر نیز بهره ببرید.
با کشتن دشمنان شما تجربه کسب میکنید که در این بازی به آن Exploration Points گفته میشود. همچنین آیتمی به نام Berries کسب میکنید که با این امتیازات میتوانید سطح کاراکترهای خود را به انتخاب خود ارتقاء دهید.
هر کاراکتر باید ۱۰۰ امتیاز جمع آوری کند تا سطحش ارتقاء یابد و البته هر سطحی که بالاتر میرون امتیازات بیشتری نیاز است تا بتواند به سطح بالاتر ارتقاء یابد.
همچنین با ارتقای سطح، قهرمانان شما میتوانند از مدال استفاده کنند. مدالها در واقع آیتم هایی هستند که مقاومت و یا درصد آسیب رسانی شما را در مقابل دشمنان بیشتر میکنند.
در واقع این همان متود شخصیت پردازی است در این بازی ، اینگونه طراحی شده است.
تنوع در ماموریتها و بازیهای سرگرم کننده کوچک
گیمپلی روان
رنگ آمیزی عالی
داستان ضعیف
بی ربط بودن یک سری از جزئیات به محتوای بازی