تاکنون استودیوهای بازی سازی زیادی را دیده ام که هر کدام به نوبه خود سعی کرده اند تا حد امکان بازیهای جدید خود را به سری پرطرفدار Dark Souls نزدیک سازند و البته فقط تعداد انگشت شماری از آنها موفق به انجام چنین کاری شده اند. اما این موضوع بیشتر به بازیهای معمولی مربوط می شود، نه اینکه در مورد یک بازی مخصوص هدست های واقعیت مجازی به کار رود. اما شرکت Metalcat Interactive در توسعه بازی GrimLord پا را فراتر گذاشته و محصولی را تحویل مخاطبان داده که از هر نظر می تواند در نهایت به یک عنوان برگفته از سری Dark Souls برای VR تبدیل شود.
در حال حاضر این یک بازی کامل نیست و در مرحله دسترسی زودهنگام استیم قرار دارد، اما پتانسیل آن بیشتر از هر عنوان کامل و تکمیل یافته است. با اجرای نسخههای نمایشی بتا قدیمیتر GrimLord میتوانم بگویم که این تجربه اکنون از جایی که شروع شد فاصله زیادی داشته است. در ادامه با نقد و بررسی این بازی در وب سایت Pars Joy ما را همراهی کنید.
در وضعیت فعلی، این بازی برای افرادی است که برای بازی کردن و پشتیبانی از یک عنوان VR برگرفته از سری سولز که به صورت دسترسی اولیه منتشر شده و ویژگیهای از دست رفته زیادی دارد، اهمیتی نمیدهند. تم، طراحی سطح، مبارزات و مکانیک های دیگر آن بسیار “الهام گرفته” از Dark Souls، به ویژه نسخه اول این فرانچایز محبوب است. با توجه به اشباع بیش از حد عناصر سندباکس در عناوین فعلی VR، من واقعاً از اینکه چقدر بازی GrimLord به فرمول موفق به کار رفته در DS1 نزدیک است، شگفت زده شدم. این یک ترکیب ثابت و متقاعد کننده از اکتشاف، تنش، وحشت، و اکشن دیوانه وار است و توسعه دهندگان آن را به خوبی به نمایش گذاشته اند.
همانطور که گفتم، GrimLord یک تجربه فوق العاده و بی رحمانه شبیه به دارک سولز 1 است. شما در حالت برهنه شروع می کنید و فقط یک شمشیر در اختیار دارید. با این حال، همانطور که از طریق ارواح اصلی و انسان ها، باس های دشوار و خیلی چیزهای دیگر مبارزه می کنید، با صرف ماده (طلا) روی امتیازات مهارتی که وضعیت کلی یا آمار جسمانی شما را بهبود می بخشد، کم کم قدرتمندتر می شوید.
به مرور زمان یاد می گیرید که چگونه با دشمنان خود مقابله کنید. این بازی واقعا نابخشودنی است و چالش بزرگی را ارائه می دهد. اگر اشتباه کنید، میمیرید و وقتی این اتفاق بیفتد، همه چیز دوباره ظاهر می شوند (دقیقا مشابه سری بازیهای سولز) با این حال، هنگامی که برنده می شوید، فوق العاده با ارزش است. کشف مکانی برای ذخیره یا یافتن یک سلاح جدید و شماتیک های مخفی به ویژه رضایت بخش است.
اگر به فرانچایز دارک سولز علاقه دارید، GrimLord معادل VR آن است که دارای مبارزات سرگرم کننده و همچنین چالش برانگیز است و سلاح ها و سبک های بازی زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین هر بازی می تواند یک تجربه منحصر به فرد باشد.
طراحی صدای بازی در وضعیت کنونی آن بسیار قابل تغییر است. موسیقی محیطی اساساً وجود ندارد و موسیقی که برای اولین باس فایت شنیدم بسیار آشنا به نظر می رسید. مثل اینکه تقریباً مطمئن هستم که همان موسیقی را در یک عنوان VR دیگر شنیدهام. ضمنا بسیاری از جلوه های صوتی بازی نیز بسیار ضعیف هستند. درگیری با صدای بلند هنگام مسدود کردن یک حمله احتمالاً رضایت بخش ترین جلوه صوتی در بازی محسوب می شود. برخی صداهای دیگر نیز فقط به این دلیل وجود دارند که بازی کمبود صدا نداشته باشد، برای مثال صدای برخورد شمیر به زره شبیه قوطی های حلبی است. برخی صداهای دیگر به گونه ای هستند که هر بار صدای یکسانی دارد.
برخی از جلوه های بصری خوب اجرا شده است، اگرچه اکثریت بسیار ضعیف هستند. هنگامی که دشمنان را از بین می برید، یک پاشش خون بسیار عمومی ظاهر می شود، اما متاسفانه هیچ اثر خونریزی یا فوران واقعی خون را مشاهده نمی کنید. تجزیه اجساد دشمن افزوده خوبی است،و از حجم شدن بازی جلوگیری می کند. انیمیشن های بازی در مواقعی بسیار خشک به نظر می رسند. اگر سازندگان میتوانستند انیمیشنها و واکنشهای دشمنان را مانند بازی Hellsplit: Arena نرم و روان جلوه دهند، باعث میشد تا تجربه بهطور کلی بسیار بهتر شود. به طور کلی، من از وضعیت بازی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته ام و به آینده یکی از اولین بازی های RPG واقعیت مجازی بسیار مشتاق هستم.
یک ادای احترام قابل تحسین به سری Dark Souls
مبارزات سرگرم کننده و همچنین چالش برانگیز
محیط های متعلق به دوران قرون وسطایی به زیبایی خلق شده اند
سلاح ها و سبک های بازی زیادی برای انتخاب وجود دارد
وجود برخی باگ ها در بخش استفاده از سلاح ها و دویدن