ژانر محبوب پلتفرمر و بازی هایی که در این سبک تولید می شوند، هر ساله بازار زیادی را برای خود دست و پا می کنند. بازی هایی که در این چند سال اخیر عرضه شده اند، به قدری این ژانر را پیشرفت داده اند که کمپانی های زیادی به سمت و سوی این بازی ها رفته اند. خصوصا با کنسول های قدرتمند و سخت افزارهای نسل جدید، این سبک بازی ها با گرافیک های بسیار بالا و گیم پلی های شلوغ بازی های بزرگ امروزی تلفیق شده اند و ترکیب جذاب و هیجان انگیزی را به این سبک قدیمی و پر طرفدار آورده اند. یکی از بازی هایی که به تازگی عرضه شده است و اتفاقا سر و صدای زیادی را هم به پا کرده است، Fallen Knight، یک پلتفرمر دو بعدی است که توسط FairPlay Studios Co. Ltd توسعه یافته و توسطPQube Limited منتشر شده است. در ادامه با نقد و بررسی این بازی توسط وبسایت Pars Joy همراه باشید.
داستان بازی Fallen Knight در دنیایی فیوچریستیک و در آینده های دور می گذرد، جایی که شوالیه های میز گرد، جام مقدس را کشف کرده اند و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند که منجر به رفع بسیاری از مشکلات جامعه شده است. یک سازمان تروریستی به نام پاکسازی به دنبال جام مقدس است، بنابراین آنها به شهر نئو اتوپیا حمله می کنند. لانسلوت و گالاهاد از شوالیه های میز گرد برای مقابله با آنها و همچنین محافظت از جام مقدس از افتادن به دست افراد نادرست اعزام می شوند. از همان ابتدا مشخص است که Fallen Knight به شدت از بازی هایMega Man Zero الهام گرفته است، زیرا دو قهرمان آن تا حد زیادی مانند شخصیت اصلی آن بازی عمل می کنند. قهرمانان این بازی همانند Zero، می توانند بر روی دیوار بپرند و از طریق هوا به جلو حرکت کنند. هر دوی آنها یک حرکت Parry نیز دارند که با ضربه زدن به دشمن در هنگام فلش قبل از انجام حرکت فعال می شود. همچنین یک متر وجود دارد که هر زمان بازیکن به دشمن ضربه می زند، پر می شود که لانسلوت می تواند از آن برای شفا استفاده کند. در طرف مقابل گالاهاد نمی تواند از حرکت شفابخش لنسلوت استفاده کند، اما با مقابله با دشمنان سلامتی را به دست می آورد و او را به شخصیتی بسیار متمرکز بر مهارت تبدیل می کند. Fallen Knight دو حالت داستانی دارد. اولین مورد روی لانسلوت تمرکز دارد و بازیکن می تواند از مراحل مختلف که هرکدام باس فایت ها و ماموریت های مختلف خود را دارند، پیشروی کنند. همچنین با کسب امتیازات در طول مراحل، می توانید لانسلوت را ارتقا داده و شخصیت خود را قدرتمندتر کنید. حالت داستانی دوم که بر روی شخصیت گالاهاد تمرکز دارد، بیشتر شبیه به یک بازیRoguelite است، زیرا توانایی های او در شروع هر دور بازی انتخاب می شود و او فقط یک جان در طول این دور دارد. این دو کمپین داستانی با هم می توانستند تجربه ای هیجانانگیز و منحصر به فرد را ارائه دهند، اگر به خاطر این واقعیت که گیم پلی مبتنی بر مهارت در این بازی جوابگو نیست، خراب نمی شد.
مشکل اصلی بازی Fallen Knight کنترل های آن است. کنترل ها آنقدر بی پاسخ و غیرقابل پیش بینی هستند که انجام بازی را دشوار می کند. به عنوان مثال، عدم توقف کاراکتر هنگام رها کردن دکمه های چپ/راست که می تواند به پلتفرم بازی، که از قضا از مهمترین مکانیک های گیم پلی در این سبک بازی است، لطمه سنگینی وارد کند. همچنین بازی در ثبت حملات هوایی مشکل دارد و شخصیت شما گاهی اوقات از روی موانع بالا نمی رود. این موضوع با حملات دشمنان تشدید می شود که اغلب موقعیت شخصیت بازیکن را به شدت جابجا می کنند، مانند موشک هایی که آنها را به سمت زمین می فرستند و این احساس را ایجاد می کند که گویی بازیکن کنترل کمتری بر نبرد دارد. کنترل های بازی بر روی چندین کنترلر و یک صفحه کلید آزمایش شدند و هر بار نتایج یکسانی داشتند. این موضوع شدیدا باعث شده تا گیم پلی بازی به شانس وابسته باشد چرا که بازیکن کنترل زیادی بر روی بازی ندارد و عملا نمی تواند همه موارد را در دست گرفته و بازی کند. شما می توانید بازی را به اتمام برسانید، اما باید بخت با شما یار باشد که کنترل ها درست کار کنند و یا دشمنان شما آنقدر قدرتمند نباشند که کنترل ها شما را شکست دهند!
به جز موارد کنترلی، بازی از بعدهای دیگر فنی عملکرد بهتری دارد. گرافیک بازی وضعیت بسیار خوبی دارد و بازی از لحاظ گرافیکی واقعا سنگ تمام می گذاردو کیفیت بافت ها و تکسچرها شاید در حد و اندازه نسل نهم نباشند اما به قدری با کیفیت و تمیز کار شده اند که می توانند هر نوع مخاطبی را به خود جذب کنند. طراحی محیطی و صحنه ها هم به شدت جذاب است و هر سکانس بازی پر است از ربات ها و شلیک های رنگارنگ فراوانی که از هر سمت به سمتی دیگر پرتاب می شوند. موسیقی و صداگذاری هم به شکلی عالی صورت گرفته است و شاهد هیچگونه باگ یا ایرادی در طول بازی نخواهید بود.
Fallen Knight می توانست بسیار سرگرم کننده باشد، اما ناتوانی آن در تسلط بر نیازهای اولیه بازی های این سبک، به این معنی است که توصیه کردن آن برای بازی کردن دشوار است. یک بازی پلتفرمر به سبک Hollow Knight با مکانیک های سرعتی گیم پلی، باید بهترین کنترل های ممکن را داشته باشد و تا زمانی که این مشکلات کنترلی بر طرف نشوند، باید از Fallen Knight اجتناب کرد.
گرافیک تمیز و چشم نواز
عملکرد فنی خوب گرافیکی و صداگذاری
وجود دو داستان متنفاوت و دو سبک بازی متفاوت
المان های بسیار جذاب گیم پلی
کنترل های بسیار بد که می تواند کل بخش های بازی را زیر سایه خود ببرد